Maria Ek Styvén, professor i industriell marknadsföring
Det var när Maria Ek Styvén skrev sin kandidatuppsats som hon fastnade för spänningen mellan vad företag vill förmedla och hur deras målgrupper uppfattar det. Den spänningen tog henne till forskningsämnet industriell marknadsföring.
Maria Ek Styvéns forskning handlar till stor del om konsumenter, hur de beter sig och varför. Men den handlar också om företagens synvinkel; bland annat hur kan man använda information för att bättre förstå kunden och göra deras upplevelse så bra som möjligt. Maria har studerat många olika områden; exempelvis kunders shoppingbeteenden online och i butik, hur invånare och besökare uppfattar platser, och hur turister söker och sprider information om resande. Det hon tycker är intressant är vad människor gör och varför de gör det.
När Maria Ek Styvén avslutar sitt yrkesliv vill hon ha bidragit till att företag har en lite bättre förståelse för sina kunder och potentiella kunder, och för medarbetarnas viktiga roll i värdeskapandet. Målet med forskningen är att förstå kunder och deras behov, beteenden och attityder för att bättre kunna skapa, kommunicera och leverera värde. Det som driver henne är en nyfikenhet, en vilja att vilja ta reda på saker. Hennes intresse är människor och varför de gör som de gör, och vilka beteenden det leder till. Det roligaste med hennes jobb är att hon får jobba med det hon faktiskt är nyfiken på. Hon lär sig något nytt varje dag.
Maria Ek Styvén, född 1969 i Stockholm, disputerade 2002 från Luleå tekniska universitet med en avhandling om musik på internet. Hon är extra stolt över projektet Attraktiva arbetsgivare, där de studerade employer branding genom att undersöka nuvarande och potentiella medarbetares syn på arbetsgivare i handel och besöksnäring. Som barn läste och skrev hon mycket och vile bli författare, något som har varit till nytta under skrivandet av ett gäng forskningsartiklar och en avhandling.
Acceptera marknadsföringscookies eller se videoklippet på Youtube.