Hoppa till innehållet
Foto: Petra Älvstrand
Peter Carlsson, vd för Northvolt och filosofie och teknologie hedersdoktor vid Luleå tekniska universitet. Foto: Petra Älvstrand Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Transporter måste elektrifieras fullt ut

Publicerad: 11 november 2022

Peter Carlsson, vd och medgrundare av Northvolt, berättade under sin föreläsning som ny hedersdoktor vid Luleå tekniska universitet, att startskottet för Nortvolt var att de förutsåg dagens globala totala energiomställning. Där är frågan om kapaciteten för energilagring central, och därmed gröna batterier.

– Det som är drivande inom energiomställningen är elektrifieringen av transporter. Om vi ska klara energiomställningen i Europa med 80 procent koldioxidreduktion om tre decennier måste vi helt elektrifiera våra transporter. Varannan bil som säljs i dag i Sverige är elektrisk. Inom bilutvecklingsprocesser ser vi nu en avveckling av bilar förbränningsmotorer. Några av de stora biltillverkarna har till och med gått ut och sagt när det ska vara genomfört, sade Peter Carlsson.

Krav på elfordon i stadskärnan

Städer runt om i världen börjar nu sätta upp regler för koldioxidutsläpp i stadskärnan och även att enbart elfordon får trafikera den. Fler och fler fordon som opererar i stadsmiljö som sopbilar och olika leveransbilar går på el. Han nämnde dock att för tunga transporter kan vätgas vara en bra lösning. Daimler som ska bli helt elektrisk med sina fordon, har 50 procent av sina sopbilar som går på el. Peter Carlsson sade att Stockholm kommer att öka sitt effektbehov av el med 50 procent. Det kommer att kräva enorma satsningar på energilagring i huvudstaden.

Energilagring i fokus

– Ett område som växer kraftigt är energilagring. Vi får in fler och fler varierande källor av elgenerering i nätet och genom lagring kan vi hantera utbud och efterfrågan. De marknader som avreglerat mest är de som växer mest inom energilagring. USA är absolut starkast men även Australien och Filipinerna är stora inom energilagring, sade han.

I stort sätt alla tillverkare av fordon som gräsklippare, utombordare till båtar med mera överger förbränningsmotorer och elektrifierar. I världen finns det omkring 30-40 startups på elektriska flygplan. Även i Sverige pågår den utvecklingen. Han berättade vidare om utvecklingen av batteritillverkning historiskt i världen, om utmaningar och behov för att den gröna batteritillverkningen och om att vara mitt i en positiv storm, där det gäller att lösa både akuta frågor och att samtidigt att dra upp strategier så att kunderna har fortsatt förtroende för att Nortvolt som företag kan följa deras omställning.