Det var i samband med invigning av europas första OK station för metanol som LTU Green fuels lämnade en symbolisk liter biometanol till företaget SerEnergy A/S. Foto Serenergy Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Biometanol gåva från LTU Green Fuels

Publicerad: 7 september 2015

Universitetets förgasningsanläggning LTU Green Fuels i Piteå har symboliskt levererat en liter biometanol i samband med att OK Danmark har invigt Europas första tankstation för metanol. Invigningen ägde nyligen rum i danska Aalborg. I samband med det så hölls ett seminarium där Rikard Gebart, professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet, höll föredrag om biometanol

Bil med bränsleceller
Bil med bränsleceller som visades upp vid invigningen av OK-macken

I samband med invigningen i Aalborg, där OK i samarbete med en rad företag öppnat Europas första tankstation för metanol visades även bränslecelldrivna bilar av företaget SerEnergy A/S. De drivs normalt med vätgas, men utvecklingen har gått framåt och nu finns en variant som omvandlar metanol. Bränsleceller har extremt hög verkningsgrad och kan driva elmotorer med mycket högt vridmoment. Det i sin tur innebär att motorstorleken kan skalas ner och ge en låg bränsleförbrukning. I samband med invigningen kunde Serenergy visa en Fiat 500 med bränsleceller som klarade 80 mil på en tank.

Rikard Gebart LTU och Mads Friis Jensen, SerEnergy A/S
Rikard Gebart från LTU Green fuels lämnar över 1 liter biometanol till Mads Friis Jensen, Commercial Group Manager, SerEnergy A/S

– Det är mycket intressant för oss att våra danska kollegor har gjort stora framsteg med bränsleceller som kan använda metanol som drivmedel. Den nya tekniken som nu demonstreras i Danmark i kombination med den metanolprocess som demonstreras i vår anläggning LTU Green Fuels gör att förutsättningarna för ett fossilfritt transportsystem har förbättrats avsevärt, säger Rikard Gebart.

De gröna drivmedel som framställs av LTU Green fuels produceras ur råvara som har sitt ursprung från skogen och tas fram ur en biprodukt från tillverkning av pappersmassa.

 

BirgittaMarke.JPG

Framställning av gröna biobränslen, bland annat biometanol, utgör en ny potential för alla Sveriges massabruk. Biometanol är en av flera produkter som kan produceras i universitetets pilotanläggning vid LTU Green Fuels. En annan är den gröna dieseln BioDME som bland annat Volvo använder i modifierade lastbilar.

– När bilindustrin samtidigt utvecklat motorer som drar lite drivmedel så känns det naturligt att vi överlämnar en symbolisk dunk biometanol från vår anläggning och när OK samtidigt har öppnat sin första tankstation för metanol, säger Birgitta Marke, platschef vid LTU Green Fuels.

Kontakt

Rikard Gebart

Rikard Gebart, Professor

Telefon: 0920-492196
Organisation: Energiteknik, Energivetenskap, Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Taggar