Nasas nya upptäckt på Mars
Nasas nya bevis för möjligt flytande vatten på Mars, bekräftar de resultat Javier Martin-Torres, professor vid Luleå tekniska universitet och hans forskarteam, publicerade våren 2015. Foto: Nasa Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Luleåforskning stödjs av Nasas upptäckt

Publicerad: 10 mars 2016

Professor Javier Martin-Torres ledde den grupp av forskare, som under våren 2015, för första gången fann bevis för att det finns förutsättningar för flytande vatten på Mars. Nasa har nu kommit ett steg längre när det gäller att hitta flytande vatten på Mars i dag.

– Det här är ett viktigt steg mot ett slutlig bevis för förekomsten av flytande vatten på Mars idag. De nya resultaten stöder oss i våra egna forskningsmål, bekräftar våra resultat och förstärker effekten av den artikel vi publicerade i april i år. Helt klart är dte så att de nya forskningsrönen och våra tidigare resultat både kompletterar och förstärker varandra, säger Javier Martin-Torres professor i atmosfärsvetenskap vid Luleå tekniska universitet

Viktigt steg mot slutligt bevis för flytande vatten

Professor Javier Martin–Torres
Javier Martín-Torres, professor vid Luleå tekniska universitet leder utvecklingen av instrumentet HABIT Fotograf: Linda Alfredsson.

Det Nasaforskarna nu har upptäckt är bevis för saltlösningar i jorden, i sluttande formationer, likt bäckfåror på Mars. För att lyckas med denna  upptäckt har de använt bilder och data som tagits av två instrument ombord på the Mars Reconnaisance Orbite, en satellit som funnits i omloppsbana runt Mars i tio år. De två instrumenten är dels en HiRise högupplöst kamera , dels CRISM, en spektrometer som mäter i det synliga och nära infraröda ljuset.

Javier Martin-Torres menar att rymdorganisationer och forskarvärlden nu bör koncentrera sina ansträngningar på den svåra uppgiften att entydigt fånga vatten i flytande tillstånd, i realtid på Mars. Det är en mycket svårfångade upptäckt eftersom tillståndet av saltlösningar och vatten varierar med temperatur och fuktighet.

Nya forskningsresultat snart offentliga

Upptäckterna av Javier Martin-Torres och hans team, som publicerades i våras i Nature Geoscience, fick långtgående konsekvenser. Deras artikel fick stort internationellt genomslag och var mycket uppmärksammad.

I dagarna är Javier Martin-Torres i ropet igen, genom att han nu får äran att kommentera Nasaforskarnas nya upptäckter på Mars.

– Effekterna av den nya upptäckten kan vara betydande, särskilt nu när vi lever i en guldålder när det gäller utforskning av Mars. Rymdorganisationer och forskarvärlden bör nu koncentrera sina ansträngningar på att upptäcka vatten i flytande form, säger Javier Martin-Torres professor i atmosfärsvetenskap vid Luleå tekniska universitet

Han kommer nu att fortsätta analysera data från REMS (Rover Environmental Monitoring Station) det instrument som finns ombord på den obemannade rymdfarkosten Curiosity på Mars. Data från just denna meteorologiska station användes av Javier-Martin Torres och hans forskarteam för att bevisa att det varje dag finns ett vattenutbyte mellan mark och atmosfär på Mars. De visade också att miljöförhållandena är sådana att flytande vatten kan existera genom att salt absorberar vatten så att det bildas vätskedroppar.

– Vi planerar nu att bygga en miljökammare i Kiruna för att fånga dessa processer i realtid och för att kunna fastställa mängden tillgängligt vatten inblandade i den processen, säger Javier Martin-Torres.

Luleå tekniska universitet kommer att delta i en rad forskningsprojekt för att studera Mars vidare.

– Naturligtvis fortsätter vi den dagliga analysen av data från Mars. Vi har ett par fina forskningsresultat som kommer att offentliggöras inom kort, avslöjar Javier Martin-Torres.