Hoppa till innehållet

Atmosfärsvetenskap

Vi undersöker jordens och andra planetkroppars interaktioner med deras miljö. Våra forskningsämnen inkluderar mass- och energiflöden inom planeter och deras atmosfärer, samt snö, is och smuts i mark- och rymdmiljöer.

Vi utvecklar instrument för användning på marken, på ballonger och på rymdfarkoster och analyserar data från jordobservationssatelliter och rymdprober.

Diane Delley, Luleå tekniska universitet
Rymdstudent fick Global Swede Award

Diane Delley, student vid masterprogrammet i rymdvetenskap och rymdteknik, har av Svenska institutet tilldelats Global Swede Award.

Raketuppskjutning
Studie spår rymdtillväxt i norra Sverige

I en nyligen genomförd studie bedömer LTU Business att rymdklustret i och runt Kiruna i norra Sverige kan bli dubbelt så stort inom 10–15 år och då bestå av 50–70 olika aktörer med totalt 1 000 anställda. Slutsatsen är baserad på en analys av den senaste utvecklingen i klustret, dess läge och förutsättningar, samt på globala trender i rymdbranschen.

Asteroiden Ryugu Foto: Credit: JAXA, University of Tokyo & collaborators
Nya rön om asteroidernas historia

Asteroider kan vara mer porösa än man tidigare trott. In-situ-mätningar på asteroiden Ryugu visar att en blandning av material med olika porositet har sitt ursprung på olika platser, möjligen i olika delar av en större planetkropp. – Vårt resultat kan bidra till framtida tekniska lösningar för att avleda asteroider från jorden, säger Axel Hagermann, professor i atmosfärsvetenskap vid Luleå tekniska universitet.

Rymdcampus i Kiruna och raketuppskjutning från Esrange
Ny centrumbildning inom rymd

Luleå tekniska universitet och Swedish Space Corporation, SSC, fördjupar sitt samarbete. Tack vare ett samverkansavtal med rymdaktören kan universitetet nu starta en centrumbildning inom rymd, Centrum för rymdteknik.

Foto: ESA/Copernicus Sentinel-2
Rymdcampus från rymden

Kiruna Rymdcampus har fotograferats från rymden av Copernicusprogrammets satellit Sentinel-2.

EU-flagga  Foto: Pixabay
Rymden i fokus för Europauniversitet

Luleå tekniska universitet har blivit utsett till Europauniversitet. Det innebär att ett samarbete mellan fem europeiska universitet har beviljats fem miljoner euro för att öka studentmobiliteten i Europa. Fokus för samarbetet är grundutbildning inom rymd.