Grundläggande och tillämpad forskning används för att möjliggöra en säker och effektiv grön omställning med hjälp av vätgas.

Grundläggande och tillämpad forskning används för att möjliggöra en säker och effektiv grön omställning med hjälp av vätgas.
Trågbroar utsätts för cyklisk belastning från trafik, vilket leder till trötthetsfel över tid.
Baserat på statistik från Trafikverket så utgör trågbroar av betong cirka 20 % av brobeståndet i Sverige och används huvudsakligen som järnvägsbroar.
Gruvdrift kan orsaka horisontella och vertikala förskjutningar i marken som i sin tur kan leda till skador på byggnader i omnejd.
På grund av den höga åldern på befintlig järnvägsinfrastruktur världen över blir skador och försämringar av järnvägsbroar ett stort socialt och ekonomiskt problem i många länder.
Despite being considered as the ‘wonder material’, graphene’s use is limited by the quantity during its production.
At present, concrete has two major issues. On one hand, although concrete is not flammable, it suffers significantly from fire damage.
Nuvarande inspektions- och förvaltningsprocesser för infrastruktur är tidskrävande och kan till och med vara felaktiga.
Europeisk infrastruktur som byggdes efter andra världskrigets slut har nått, eller är nära, slutet av sin Tekniska livslängd. Med en äldre generation broar blir det att hitta den mest lämpliga rivningsprocessen för en specifik bro en prioriterad uppgift där kunskap om området och möjliga rivningstekniker behövs.
Att byta ut en befintlig bro kostar ofta två till tre gånger dess nuvärde och det är förknippat med betydande koldioxidutsläpp, så det är miljömässigt viktigt att förlänga broarnas livslängd i ett försök att göra den byggda miljön mer hållbar.
Framtagande av dimensioneringsriktlinjer för förstärkning av stålbalksbroar via skapande av partiell samverkan
Tunga transporter som överskrider banans tillåtna lastkapacitet planeras år 2024 längs Haparandabanan i norra Sverige.
Bullerskärmar måste installeras längs höghastighetsbanor för att skydda boende i närheten av spåren från buller som orsakas av trafik med höghastighetståg.
Dammar är gigantiska konstruktioner och är ofta gjorda av betong, ett heterogent konstruktionsmaterial, och är byggda på berggrund, vilket har notorisk variation i kvalitet.
Multi och tvärvetenskaplig metod för att identifiera den verkliga kapaciteten hos betongbroar
Gnistor från kontakten mellan metall och sten har de senaste åren debatterats flitigt, både i och utanför den vetenskapliga sfären, särskilt inom skogsbruket på grund av att många av de stora skogsbränderna i Sverige anses ha startat från skogsmaskiner i arbete. Exakt hur detta gått till är dock ännu debatterat.
Energiförbrukningen för uppvärmning och kylning av byggnader utgör en stor andel av människans totala energiförbrukning, cirka 50 % i EU.