Spelifiering
Peter Parnes, professor i distribuerade datorsystem, och Josef Hallberg, biträdande professor i distribuerade datorsystem. Foto: Linda Alfredsson Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Forskning om spel som ändrar beteenden

Publicerad: 7 oktober 2016

Luleå tekniska universitet ska etablera forskning om och öka kunskapen kring spelifiering. Detta inom ramen för ett fyra år långt projekt i samarbete med Luleå kommun.

Luleå tekniska universitet pekas ut som en nyckelaktör när Luleå kommun ska satsa på kreativa näringar. Förhoppningen är att kommunen ska bli ett kluster för spelrelaterade aktiviteter och att universitetet ska bidra med forskning och utveckling.  

– När projektet har löpt ut ska vi ha etablerat självgående forskning inom spelifiering på universitetet, säger Peter Parnes, professor i distribuerade datorsystem.

– Projektet kommer också ha resulterat i att spelifiering blir en återkommande del i flera av våra utbildningar och ha bidragit till en kompetenshöjning inom området bland universitetets personal.

Vill ändra ditt beteende

Spelifiering är en teknik som används då det är önskvärt att förändra ett beteende hos människor. Tekniken används framför allt då det finns ett hinder eller motstånd för beteendeförändringen. Spelifiering anspelar på människors inbyggda behov och syftar till att motivera personer för att få dem att göra något specifikt.

Tanken med spelifiering är alltså att fånga upp sådant som tilltalar människor, till exempel en känsla av gemenskap och uppskattning. I spelform kan det innebära att du tillhör en spelklan eller gruppering och att du upplever att du själv kan styra över spelets omständigheter och att du dessutom belönas för dina lyckade bedrifter.

– Det kan till exempel handla om att använda en app för att få någon att röra mer på sig i syfte att förbättra sin hälsa, säger Josef Hallberg, biträdande professor i distribuerade datorsystem.

– Eller att öka intresset för det egna lärandet, exempelvis inom utbildningsväsendet eller kompetensutveckling inom ett företag.

Samverkan med it-industrin

Universitetets arbete med spelifiering kommer i stor utsträckning att ske tvärvetenskapligt. Luleå tekniska universitet har dessutom redan ett bra och etablerat samarbete med företag inom it-industrin i Luleå.

– Spelifiering, inklusive virtuell och förstärkt verklighet, är ett attraktivt framtidsområde för att stärka industri och utbildning både lokalt och nationellt, säger Josef Hallberg.  

Projektet pågår under fyra år och avslutas 2019. Luleå kommuns bidrag är totalt fyra miljoner kronor. Projektet är ett samarbete mellan Luleå tekniska universitet och Luleå kommun.

I media

Kontakt

Josef Hallberg

Josef Hallberg, Biträdande professor

Telefon: 0920-493177
Organisation: Distribuerade datorsystem, Datavetenskap, Institutionen för system- och rymdteknik
Peter Parnes

Peter Parnes, Professor

Telefon: 0920-491033
Organisation: Distribuerade datorsystem, Datavetenskap, Institutionen för system- och rymdteknik

Taggar