Hoppa till innehållet
Karl Andersson, Anna Näppä, Michael Nilsson, Luleå tekniska universitet  Foto: Linda Alfredsson
Karl Andersson, distribuerade datorsystem, Anna Näppä, industriell marknadsföring, och Michael Nilsson, Centrum för distansöverbryggande teknik, samverkar i EU-projektet Smartbuy. Foto: Linda Alfredsson Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Ökad synlighet på internet ska ge bättre affärer

Publicerad: 9 maj 2017

Ett EU-projekt vid Luleå tekniska universitet ska få små- och medelstora företag att öka sin synlighet på nätet och därmed även öka sin konkurrenskraft. – Via internet ska vi få in kunden i butiken, säger Karl Andersson, biträdande professor i distribuerade datorsystem.

Den tekniska utvecklingen har möjliggjort att allt fler av våra inköp sker över internet. Genom ett fåtal knapptryckningar från alla tänkbara olika plattformar kan vi handla varor och tjänster från hela världen. Den här utvecklingen ställer naturligtvis nya krav på de produkt- och tjänsteföretag som saknar närvaro på internet och primärt har en mer traditionell säljsituation med fysiska butiker.

– Många små och medelstora företag har inte kapacitet att ha en webbshop. De kanske dessutom föredrar att ha kvar sin fysiska butik, säger Karl Andersson.

– Frågan är hur de ända ska kunna behålla konkurrensförmågan och attrahera nya kunder.

Leta online men handla lokalt

Det är just de här små och medelstora företagen som EU-projektet Smartbuy vänder sig till. Syftet är att öka företagens synlighet på internet, att utbud i form av produkter och tjänster kan visas upp även om det inte nödvändigtvis innebär att det kan köpas on-line. Tanken är att kunderna tittar på varorna på internet men sen handlar dem i butiken lokalt.

– Dagens konsumenter är väldigt vetgiriga. Många kunder vill till exempel gärna handla lokalt men vill ändå först kunna jämföra priser och varornas kvalitet, säger Anna Näppä, forskare inom industriell marknadsföring.

Sökes: deltagande företag

Inom ramen för projektet ska det nu genomföras en lokal pilot till vilken forskarna söker deltagande företag. Parallellt genomförs liknande piloter på flera platser i Europa och förhoppningen är att det ska skapas en gemensam plattform för internetnärvaro.

– Idag finns det ett gap mellan den fysiska och den digitala kunden. Det gapet vill vi stänga och vårt fokus är helt och hållet på att få in kunden i butiken, säger Karl Andersson.

Smartbuy är ett EU Horizon 2020-projekt.

I media

Taggar