Centre for Maintainance and Industrial Services (CMIS) byter namn till Centre of Intelligent Asset Management (CIAM). Det nya namnet omfattar ett större område och återspeglar bättre vad verksamheten innebär. CIAM är en plattform där industrin och akademin möts. Här föds idéer för framtidens intelli...
Planering av underhåll av järnväg och utrustning är en nyckel till framgång, menar Pierre Dersin, adjungerad professor i drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.
– Att använda AI och maskininlärning är viktiga verktyg för att göra rätt åtgärder vid rätt tillfällen, säger han.
Byggföretagen och Luleå tekniska universitet var värd för seminariet ”Framtidens digitala byggbransch – den senaste forskningen och goda exempel”. Fokus för seminariet var tillämpad forskning inom digitalisering av bygg och anläggning med praktiska exempel som belyste nyttan av digitalisering för en...
Hur kan vi använda vetenskapliga metoder för att öka cybersäkerheten inom tillgångsförvaltning? Detta var temat när Ravdeep Kour delade med sig av sina kunskaper i ett öppet seminarium.
Projektet AI Factory vid Luleå tekniska universitet utvidgas nu ytterligare med AIF Construction, det vill säga byggbranschen. Sedan tidigare finns AIF Railway och AIF Mines. I projekten samarbetar forskning, företag och myndigheter.
– Vår målsättning är att AI ska vara ett viktigt hjälpmedel i att...
Industrin genomgår nu en omfattande förändring när underhåll planeras och registreras digitalt. Målet är att göra rätt insatser vid rätt tillfälle för att minimera antalet avbrott i produktionen.
– En stor del av vår forskning är inriktad på att hitta lösningar för att komma dit, säger Uday Kumar, ...
Avancerade analyser med hjälp av AI var titeln på det andra webbinariet 2022 som hölls av Center for Maintenance and Industrial Service, CMIS, vid Luleå tekniska universitet.
– Vi använder maskininlärning, digitalisering, robotik och AI för att göra analyser och identifiera på problem på detaljnivå...
Veronica Jägare representerar Järnvägstekniskt centrum JVTC, i arbetet med AI Factory Railways, AIFR, vid Luleå tekniska universitet.
– AIFR kombinerar relevant och nödvändig digitaliseringsteknologi för datadelning och samtidigt erbjuder tjänster för Artificiell intelligens (AI), säger hon.
Projektet AIF/R vid Luleå tekniska universitet ger aktörerna inom järnvägssektorn möjligheter att samverka på en neutral plattform.
– Det möjliggör planering av underhåll för både järnvägsanläggningen och fordon, säger Peter Söderholm, utredningsledare vid Trafikverket och adjungerad professor vid ...
Begreppet AI känner de flesta till. IAI står för Industrial Artificial Intelligence och fokus för denna på grund av pandemin försenade konferens var på gruv-, transport- och underhållsindustri. Avancerad teknik som exempelvis maskininlärning, blockchain-teknik och underhållsdiagnostik presenterades.
Den indiske ambassadören Tanmaya Lal har besökt AI Factory, vid Luleå tekniska universitet.
– Vi presenterade vår verksamhet, och även representanter från avdelningen drift-, underhållsteknik och akustik samt forskningscentrumet Järnvägstekniskt centrum, JVTC och forskningsämnet entreprenörskap med...
Sex personer har anställts för att arbeta med projektet AI- Factory Railway, AIFR, under sommaren. De flesta av dem är studenter från olika universitet. På olika sätt ska de arbeta med utvecklingen av en AI-motor.
– Det är spännande och roligt att få arbeta praktiskt med det som man läst om i teori...
Pierre Dersin, som representerar Alstom Digital & Integrated Systems, är styrelseledamot i AI Factory Railways, AIFR, vid Luleå tekniska universitet.
– Med digitaliseringen ersätts fysiska, digitala insatser så mycket som möjligt med virtuella operationer som är beroende av programvara. Därför bli...
Forskningsprojektet AI Factory, AIF, har av Kungliga ingenjörsakademien, IVA, utsetts till IVA:s 100-lista 2021. Syftet är att visa på forskare och forskarteam som vill nå ökade kontakter med företag och det omgivande samhället.
– Det här är både roligt och hedrande. Det visar på den industriella n...
LKAB och Boliden ingår i ett nytt samarbete mellan Luleå tekniska universitet och gruvbranschen. Målet är att nå en produktion med så lite störningar som möjligt.
– Utifrån forskning och innovation har vi utvecklat ett generellt koncept för användning av nya teknologier på en digital plattform som...
Eva Sandberg, förvaltningschef på Transito, som levererar järnvägsfordon till regional kollektivtrafik , medverkar i projektet AI for Railways, AIFR, som drivs vid Luleå tekniska universitet.
– Det är fantastiskt att universitetet samlar olika intressenter för att utveckla tågtrafiken, säger hon.
...
Ramin Karim, projektledare för projektet AI Factory Railway, vid Luleå Tekniska universitet, har utsetts till tillfällig redaktör för den vetenskapliga tidskriften Sustainability.
– Det är spännande, det handlar om ett specialnummer som handlar om hållbarhet och pålitlighet för underhållet inom jär...
Eftersom det är många olika aktörer som är inblandade i tågtrafiken har det varit svårt att åtgärda vissa problem.
–Men nu, tack vare projekten som Luleå tekniska universitet genomför, har det blivit möjligt att samverka. Det är tack vare det som Norrtåg inte längre har några större problem med hju...
Som ett led i utvecklingen av en AI-motor för bland annat järnvägsunderhåll har studenterna Emil Lindh och Kevin Karim sommarjobbat vid Luleå tekniska universitet som forskningsingenjörer.
– Det har varit roligt och man har lärt sig mycket, säger de.
En AI-motor där stora mängder av information kan sorteras ska bli ett viktigt verktyg för företag i järnvägsbranschen. Det är projektet AI Factory Railway, AIFR, vid Luleå tekniska universitet som ska stå för utvecklingen i samverkan med en rad företag.
– Det här är ett stort och unikt projekt som...
Den pågående digitaliseringen och implementeringen av AI-teknik i järnvägen är beroende av tillgänglighet av data och algoritmer. Vinnova stödjer utvecklingsprojektet vid Luleå tekniska universitet.
AI-teknologi som klarar att förutse drift- och underhållsbehovet av järnvägen i Sverige – och som automatiserar förebyggande underhåll och reparationer. Hela den underhållskedjan ska förenklas genom en avancerad AI-fabrik för järnväg vid Luleå tekniska universitet. Verkliga försök med en digitaliser...