CRRC LTU PHM (Prognostics and Health Management) Center
CRRC LTU PHM (Prognostics and Health Management) Center Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Utvecklar underhållssystem för kinesiska snabbtåg

Publicerad: 16 maj 2018

Forskare från drift- och underhållsteknik vid Järnvägstekniskt centrum på Luleå tekniska universitet har initierat ett projekt för att utveckla ett underhålls- och tekniksystem för prognos och underhållshantering för höghastighetståg i Kina. Systemet kommer att göra höghastighetstågsystemet mer robust och tillförlitligt.

Kinesiska CRRC Sifang  (China South Locomotive and Rolling Stock Industry Corporation)är världens största tillverkare av järnvägs- och höghastighetståg och 60 procent av världens höghastighetstågssystem tillverkas i Kina där det finns mer än 22 000 km järnvägar för höghastighetståg. Det snabbaste rullande tåget i Kina går 350 km i timmen.

– Vi kan erbjuda robusta och tillförlitliga lösningar för prognos och underhåll för höghastighetståg och det kommer att baseras på så kallade intelligenta molntjänster", säger Janet Lin, biträdande professor i drift och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet och koordinator för nystartade CRRC-LTU - Research Center med uteslutande fokus på underhållsteknik.

Ett av de vanligaste tekniska problemen på höghastighetståg är axelager.  Det kommer därför att bli ett av de områden där det nya underhålls- och tekniksystemet  ska upptäcka och förebygga problem innan funktionsfel inträffar. Systemet kommer också att ge en prognos om när och hur problemet bör åtgärdas.

Uday Kumar och Janet Lin, Luleå tekniska universitet 2018 Foto: Richard Renberg
Uday Kumar och Janet Lin, Luleå tekniska universitet 2018 Foto: Richard Renberg

De cirka 40 forskarna vid för drift och underhållsteknik på Luleå tekniska universitet bestående är globalt erkända för sin spetskompetens och  har en viktig och ledande roll när det gäller forskning inom järnvägsunderhåll.

– Det är en ära att världens största företag kommer att samarbeta med oss på drift och underhållsteknik, säger Uday Kumar, chef för Järnvägstekniskt centrum och professor i drift och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.

I Sverige har vi totalt 14 000 km järnvägsspår. Regeringen har föreslagit höghastighetståg på vissa sträckor och en investering på 230 miljarder kronor diskuteras.

Projektet Prognostic and Health Management for Rail Transportation Equipment – Application studies on maintenance strategies of EMU axle bearing and collaborative maintenance management technologies genomförs i samarbete med det kinesiska bolaget CRRC Sifang - China South Locomotive and Rolling Stock Industry Corporation - och kommer att pågå till slutet av 2019. Detta projekt är uppdelat i två delprojekt där den andra delen handlar om strategiskt underhåll och prognostik för tågens kullager.

Under september 2017 undertecknade VDn för CRRC och vice kanslern i LTU ett avsiktsförklaring för samarbete inom området O&M för järnvägssystemet.

I media

Uday Kumar

Kumar, Uday - Professor, Ämnesföreträdare

Organisation: Drift och underhållsteknik, Drift, underhåll och akustik, Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser
Telefon: 0920-491826
Janet Lin

Lin, Janet - Biträdande professor

Organisation: Drift och underhållsteknik, Drift, underhåll och akustik, Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser
Telefon: 0920-491564
Rum: F712 - Luleå»

Taggar