ArticChildren_InNet
Catrine Kostenius, den svenska editorn och projektledare samt biträdande professor i hälsovetenskap vid Luleå tekniska universitet. Foto: Erica Lång

Bok för främjandet av skolbarns hälsa

Publicerad: 15 april 2015

Projektet ArticChildren InNet resulterade bland annat i en gratis nedladdningsbar bok som ska sprida goda exempel på hur delaktighet och informations- och kommunikationsteknik (IKT) kan användas för att förbättra skolbarns hälsa. Boken är framtagen tillsammans med skolbarn, lärare och forskare från Norge, Finland, Sverige och Ryssland.

– Det här är ett hälsofrämjande forsknings- och utvecklingsprojekt som vi gjort tillsammans med barn och unga i Barents region. Vi är mycket stolta över samarbetet och boken som är rykande färsk, säger Catrine Kostenius, den svenska editorn och projektledare samt biträdande professor i hälsovetenskap vid Luleå tekniska universitet. 

Tusen elever från fyra länder

I ArticChildren InNet projektet har barn och unga från skolor inom Barents region kommit med förslag, provat på och utvärderat hur IKT, informations- och kommunikationsteknik, kan användas för att främja hälsa i skolan. Forskare, lärare, personal från elevhälsan deltog i det treåriga projektet tillsammans med över tusen elever i åldern 10-15 år från de fyra länderna. I boken har deltagarnas erfarenheter, förslag och goda exempel sammanställts.

Hoppas på stor spridning

Boken riktar sig mot alla som möter barn och unga i sin profession eller på fritiden. Elevhälsans personal, lärare, frivilliga idrottsledare och även föräldrar kan ta del av goda exempel på hur hälsa kan främjas.
– Vår förhoppning är att boken ska spridas till alla skolor i området och även andra som är intresserade av hälsofrämjande arbete med barn och unga, säger Catrine Kostenius.

Utdrag från förordet:
”What can I do when my pupils play with their mobile phones during class? How can I make them stop and concentrate on the subject in hand?” The answer can be easy: Stop trying to make them quit and instead start utilizing these new equipment and online channels in your teaching. Maybe your pupils learn better if they can use the ways they are familiar with since they were born. And even better, as they are learning they can also teach you.”

Svenska författare:
Institutionen för hälsovetenskap:
Catrine Kostenius, biträdande professor
Anna-Karin Lindqvist, universitetsadjunkt
Ulrica Lögdberg, doktorand

Institutionen för Konst, kommunikation och lärande:
Krister Hertting, biträdande professor
Ulrika Bergmark, biträdande professor
Monica Grape, universitetsadjunkt
Lena Nyström, universitetsadjunkt

Carina Törfalk, lärare på en av skolorna som jobbat i ArctiChildren InNet projektet har skrivit ett kapitel.

Kontakt

Catrine Kostenius

Catrine Kostenius, Professor, i Hälsovetenskap

Telefon: 0920-493288
Organisation: Omvårdnad, Omvårdnad och medicinsk teknik, Institutionen för hälsovetenskap