Luleå-Stockholm med skogen i tanken
Rikard Gebart, professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet och Fredrik Granberg, forskare vid Luleå tekniska universitet. Foto: Melina Granberg Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Luleå-Stockholm med skogen i tanken

Publicerad: 4 maj 2016

För första gången i världen kommer en E85 anpassad personbil att testköras på en blandning av bensin och svensktillverkad förnybar metanol. Metanolen är tillverkad av skogsrester vid Luleå tekniska universitets pilotanläggning. Sträckan som ska testköras är Luleå- Stockholm. Experimentresan kommer att kunna följas i realtid i sociala medier. Bakom ratten på metanolbilen sitter energiprofessor Rikard Gebart.

Metanolresan Luleå-Stockholm som är en sträcka på 100 mil, startar 04:00 måndag 9 maj. Resan kommer att kunna följas vihttps://www.facebook.com/metanolresan/

– Jag kan inte garantera att vi kommer att klara hela sträckan Luleå-Stockholm, men jag har en stor förhoppning om det. Det skulle i så fall innebära att Sverige har en god möjlighet att ta en expressfil mot ett svenskt fossilfritt transportsystem eftersom det redan idag finns omkring 250 000 E85-bilar som rullar på svenska vägar, säger Rikard Gebart, professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

Foto: Katarina Karlsson

På väg med svensktillverkad metanol från skogen

– Tekniken att ta fram metanolen från svenska skogsrester, den behärskar vi vid Luleå tekniska universitet efter att ha testat det i vår pilotanläggning under mer än 10 000 timmar, säger Rikard Gebart.

Luleå tekniska universitetets pilotanläggning för syntesgaser LTU Green Fuels är den enda i världen som tillverkat metanol från skogsrester och forskarna har tagit fram en helt unik förgasningsprocess som har visat sig vara mycket tillförlitlig och robust.

Tillverkningen sker genom förgasning av en blandning av svartlut som är en restprodukt från pappersmassatillverkning och pyrolysolja som tillverkas från skogshyggesrester. Gasen omvandlas därefter i en katalytisk process till råmetanol som till 99 % består av ren metanol. Första gången detta skedde var i början på 2012, samma år som Luleå tekniska universitet övertog anläggningen från Chemrec som är ett svenskt teknikföretag. Nu ska den egentillverkade metanolen ut på de svenska landsvägarna.

– Det är första gången som någon testar att köra en E85 anpassad personbil på svensktillverkad förnybar metanol. Jag gör det här publika fälttestet Luleå-Stockholm av två skäl, dels för att förvissa mig och andra forskare om att det är problemfritt att köra en vanlig E85-bil med hög andel metanol i bensin, dels för att få upp metanol på dagordningen när man diskuterar hur vi ska uppnå en fossilfri fordonsflotta, säger Rikard Gebart.

– I slutet på 70-talet, när man efter oljekriserna sökte alternativ som kunde tillverkas i Sverige så var slutsatsen att metanol var det bästa alternativet. När oljepriset gick ner i början av 80-talet så upphörde den utvecklingen men i sak har inget ändrats sedan dess och vi anser att metanol fortfarande är det bästa alternativet, säger Rikard Gebart.

Fasar ut fossila drivmedel

Foto: Melina Granberg
Metanol av skogsrester Foto: Melina Granberg

Skogsresterna som Luleå tekniska universitet använder i sin anläggning för att ta fram metanolen i sin anläggning är av många olika typer. De är både flytande som svartlut och fasta som grenar och toppar. Rikard Gebarts forskarteam anser att om man använder en kombination av olika typer på ett smart sätt så går det att få ut runt 40 TWh drivmedel. Dagens förbrukning av drivmedel är cirka 31 TWh bensin och 45 TWh diesel. I kombination med energieffektivisering och ökad andel elfordon så räcker detta, enligt forskargruppen, förmodligen för att fasa ut alla fossila drivmedel i Sverige.

– Med metanol tillverkad av svensk skogsråvara i Sverige så kan vi gå från 100 % beroende av importerade drivmedel till 100 % självförsörjande i Sverige, säger Rikard Gebart.

Det forskarna kommer att titta på under själva metanolbilresan Luleå-Stockholm är bränsleförbrukning och bilens uppförande. Efteråt kommer vissa delar att demonteras för att inspekteras och undersökas om det uppstått några förändringar på grund av metanolen. Metanol är ett mycket bra lösningsmedel och det är inte alla plastdetaljer som mår så bra av kontakt med metanol. Det finns också en möjlighet till korrosion om det finns vatten med i bränslet.

Med på resan är även Fredrik Granberg, forskare vid Luleå tekniska universitet.

Kontakt

Rikard Gebart

Rikard Gebart, Professor

Telefon: 0920-492196
Organisation: Energiteknik, Energivetenskap, Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Metanolresan i media

Taggar