Siffror digitalt processer
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Uppkopplad industri kräver nya sätt att göra affärer

Publicerad: 10 augusti 2016

Än så länge har industrin lagt fokus på att ta fram effektiv teknik för övervakning och datainsamling. Men digitaliseringen väntas även medföra en förändring i vad ett företag kan erbjuda kunden. Det kan handla om att sälja tjänster/funktioner där kunden bara betalar när den tjänst man köpt fungerar och leverantören står för alla kostnader för underhåll m m. I en sådan affärsuppgörelse är den ekonomiska risken spridd på ett ekosystem av många aktörer förutom den som levererar tjänsten.

– Uppkopplingen av maskiner innebär att kartan över hur man gör affärer helt håller på att ritas om, säger biträdande professor Vinit Parida. Han leder samarbetet med Volvo CE, Ericsson och Fältcom tillsammans med forskarkollegerna Johan Frishammar, Joacim Wincent och David Rönnberg Sjödin.

Till skillnad från idag behövs multipla affärsmodeller som omfattar fler aktörer än leverantören. Genom att kombinera input och data från flera olika aktörer får man bättre möjligheter att skapa hållbara erbjudanden och en win-win-situation både för leverantörer och kund.

Med bättre övervakningssystem av maskiner och ökad datainsamling följer bl a ett bättre nyttjande av maskinernas kapacitet, billigare underhåll och service och färre dyra driftstopp, lägre energikostnader m m. Längre livslängd på maskinerna och reducerad energiförbrukning leder i sin tur till minskad miljöpåverkan.

– I framtiden kan man tänka sig att systemen klarar attleverera data som leder till förändringar i realtid. T ex kan faktabaserad input komma att påverka priset för en tjänst under en period då den nyttjas i lägre grad, säger Vinit Parida och Johan Frishammar.

Som en del i projektaktiviteterna söker nu forskarna samarbete med ytterligare företag som är intresserade av dessa frågor.

Text: Åsa Svedjeholm, LTU Review nr 6 2016

Taggar