Volvo V60 Plug-in Hybrid testas av akustiker i företagets ljud-labb. Foto Volvo Car Group Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Kompetensutvecklar på Volvo Cars

Publicerad: 6 oktober 2014

Luleå tekniska universitet kompetensutvecklar ett 50-tal ingenjörer på Volvo Cars NVH Center (Noise, Vibration and Harshness). Akustikerna på företaget ska få lära sig mer om psyko-akustiska modeller och lyssningstest. Det handlar om att på ett effektivt sätt kunna förutsäga hur man upplever ljud i bilar. Utbildningen kommer att pågå under september och oktober.

Arne Nykänen Forskare LTU
Arne Nykänen, forskare vid Luleå tekniska universitet utbildar Volvo Cars akustiker

- Det är ett spännande möte med i stort sett alla som jobbar med akustik på Volvo och det är lite annorlunda än att undervisa för studenterna på universitetet. Det är verkligen roligt och intressant, eftersom det innebär mycket utbyte av kunskap och jag själv lär mig mycket nytt, säger Arne Nykänen, forskare vid Luleå tekniska universitet som fått uppdraget att vidareutbilda Volvos akustiker.

Volvo Cars, liksom andra biltillverkare, är i behov av att utvärdera sina produkter akustiskt på ett strukturerat sätt utan att vid varje tillfälle behöva använda sig av stora lyssnargrupper. Några bra verktyg som akustikforskarna vid Luleå tekniska universitet har utvecklat är psykoakustiska modeller och lyssningstest. Det är bakgrunden till att Arne Nykänen fått uppdraget att vidareutbilda ingenjörer vid Volvo Cars NVH Center. Med psykoakustiska modeller, som baseras på fysikaliska mätningar, kan man förutsäga hur ett visst ljud upplevs, till exempel om det upplevs störande eller om det upplevs komfortabelt, sportigt eller lyxigt. Akademin har också stor erfarenhet av lyssningstest genom att ett urval av människor får lyssna och bedöma ljud.

- Tanken är att Volvos akustiker ska kunna sätta ihop egna modeller för att kunna förutsäga upplevelse av ljud utan att behöva plocka in en massa folk som ska lyssna på det, helt enkelt att de ska kunna förbättra sina egna processer, säger Arne Nykänen

Invändiga ljud

Det kan handla om vad man i bilbranschen brukar kalla ”showroom” ljud, som har betydelse när en kund bestämmer sig för att köpa en ny bil. Det är ofta invändiga ljud som t ex elhissar för sidorutor, fälla in backspeglar och att justera in en elstol.

- Vi är ganska vana att bedöma kvalitet på grejer utifrån hur de låter, så det gäller att det låter som att det här är en elhiss som kommer att fungera i 20 år utan problem, säger han.

Luleå tekniska universitet har haft samarbete med Volvo Cars under många år när det gäller utveckling av signalljud för förarstödssystem och interiörljud i elbilar. Det samarbetet är också bakgrunden till att företaget vill sprida kunskap vidare till hela sin akustikavdelning. 49 personer har anmält sig till kursen som kommer att pågå under september och oktober. Den kommer att omfatta såväl föreläsningar som projektarbeten med ett redovisningstillfälle i slutet.
 

Kontakt

Arne Nykänen

Arne Nykänen, Biträdande professor

Telefon: 0920-492139
Organisation: Teknisk akustik, Drift, underhåll och akustik, Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser