Hoppa till innehållet
typ1.png
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

LIGHTFe - Högpresterande lätta stålsandwichmaterial

Publicerad: 24 januari 2017

För att möta de långsiktiga kraven på reducering av växthusgaser (GHG) för vägtransporter krävs nya konstruktionsmaterial för att reducera vikt. I LightFe kommer två stycken stålsandwichkoncept med en densitet 30 % lägre än för ett solitt stålmaterial att utvecklas. Sandwichlösningarna är processade till komponenter med hjälp av presshärdning. Sandwichmaterialen ska möta de höga kraven på styvhet, krockegenskaper och utmattning från bil- och lastbilsindustrin. Vidare kommer även sandwichkoncepten att undersökas för militärfordon för kommande utveckling lättviktsskydd mot spränglaster. En kostnadseffektiv virtuell metod, baserat på finita element metoden, för produktframställning ska tas fram.

För att erhålla rimliga beräkningstider behöver en element- och materialformulering (homogenisering) tas fram där sandwichkonstruktionens egenskaper kan efterliknas. För att validera FE-metodiken och för att påvisa goda egenskaper rörande styvhet, krockegenskaper, utmattning och skydd mot spränglaster kommer demonstratorer att konstrueras. Den framtagna simuleringsmetodiken kommer att implementeras hos medverkande företagen vars konstruktörer kommer att utbildas i de nya teknologierna genom workshops. Doktorandprojektet finansieras av VINNOVA inom programmet LIGHTer och drivs i samarbete med Swerea MEFOS, Gestamp Hardtech, Scania AB, BAE System Hägglunds AB och SSAB.