Hoppa till innehållet
Åsa Wikberg Nilsson
Åsa Wikberg Nilsson, lärare inom Teknisk design och årets pedagog vid Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle 2013. Foto: Tomas Bergman Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Prisad pedagog med höga krav

Publicerad: 20 december 2013

”Vi har tillräckligt många skitprodukter”, säger Åsa Wikberg Nilsson, universitetslektor inom Industriell design som har belönats för bästa pedagogiska insats 2013 vid Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle på LTU.

Hon vill att studenterna ska lära sig vikten av god design och att sätta användaren i fokus.

– Att förstå hur en produkt ska användas är en central fråga inom design. Jag tror inte att alla studenter har sett på produktutveckling på det sättet. Om jag ber dem gå ut och undersöka användarna i en viss kontext så underkänner jag studenter som inte gjort en tillräckligt bra analys. Det är en utmaning för dem. Men vi har tillräckligt många skitprodukter. Det är bättre att vi får saker som funkar bra, säger Åsa Wikberg Nilsson.

Åsa Wikberg Nilsson gillar att utmana både studenter och kollegor till nya tankesätt, och har varit drivande av Pedagogisk idé LTU som handlar om en gemensam arbetsmodell där en förståelse för studenternas lärande står i fokus.

– Traditionellt har vi haft fokus på ämnet, vilket är viktigt. Men kunskap om hur vi lär ut och hur studenterna lär sig är precis lika viktigt, säger Åsa Wikberg Nilsson.

Självständiga studenter i flexibla klassrum

För Åsa Wikberg Nilsson är svaret på frågan hur studenter lär sig mångfalt, men hon poängterar att det måste vara tydligt för studenterna vad som förväntas av dem. Tydliga pedagoger ger självständiga studenter. En annan aspekt för inlärning är klassrummets utformning.

– Vi behöver fler flexibla klassrum som går att anpassa efter situationen. När man går rullar man undan alla möbler och när nästa grupp kommer får studenterna själva ansvara för att möblera sin lärmiljö. När studenterna kliver in i en föreläsningssal med bänkrader med fasta stolar, är det som att säga ”Sätt dig längst bak och somna gärna”. Det blir väldigt passivt och studenter lär sig bäst genom interaktion, säger Åsa Wikberg Nilsson.

 

Motivering till priset:

Universitetslektor Åsa Wikberg Nilsson har tilldelats 2013 års pedagogiska pris för sina berömvärda lärarinsatser och sitt stora engagemang för pedagogiskt utvecklingsarbete. Utöver att hon kontinuerligt levererar goda insatser som lärare i egna kurser har hon genom sitt gedigna arbete med att ta fram universitetets pedagogiska idé varit drivande i att revitalisera de pedagogiska samtalen på LTU.

Taggar