Hoppa till innehållet

Vinnande affischen till Teaterhögskolans examensproduktion

Publicerad: 6 maj 2021

Inför årets uppsättning av sin examensföreställning har Teaterhögskolan samarbetat med utbildningen grafisk design, konstnärlig kandidat. Studenter på utbildningen har uppmanats att lämna in förslag på affischer. Det vinnande bidraget har gjorts av Monica Sandberg, förstaårsstudent.

– Det har varit både roligt och utvecklande att få jobba med teaterstudenterna i ett skarpt uppdrag.

För Monica Sandberg betydde det mycket att få sitta med under en genomläsning av pjäsen och ta del av regissören Martin Rosengardtens tankar. Skådespelarna var redan så pass inlästa på materialet att de hade kommit en bit på vägen med gestaltningen. Pjäsens speciella form, där en och samma roll kan gestaltas av olika skådespelare, gav henne direkt en vision av hur affischen kunde utformas. 

– De begåvade teaterstudenterna gjorde en så levande tolkning av manuset att jag som åskådare upplevde att rollerna gick in och ut ur varandra och till slut nästan talade med en och samma röst. Jag såg framför mig en bild av ett ansikte uppbyggt av delar från samtliga medverkande skådespelare. 

Gjorde ett collage

Numer kan man göra avancerade morfningar med digital teknik där det inte syns att ansiktet består av olika delar. Men Monica Sandberg valde medvetet en analog collageteknik. Hon har kopierat originalfoton av skådespelarna och skurit kopiorna i bitar. 

– Det ska synas tydligt att ansiktet är uppbyggt av olika personer. Dels anspelar det på att rollfigurerna i pjäsen kommer att sprängas i bitar, dels på manusförfattaren Roland Schimmelpfennigs splittrade berättarteknik med tidsförskjutningar och flytande subjekt. 

Hon gjorde ett stort antal collage innan hon blev nöjd. Till exempel var det viktigt att få med alla skådespelares ögon. 

– Ögon är så uttrycksfulla. Klyschan ”ögonen är själens spegel” stämmer verkligen.

Affisch 100 sånger

En blodröd linje

Genom bilden löper en lodrätt blodröd linje. Färgen står som symbol för det terrordåd kring vilket pjäsen kretsar, men också för den längtan och kärlek som karaktärerna manifesterar i sina sista minuter i livet. För pjäsens titel valde Monica Sandberg det handskrivna typsnittet ”Flood”. Dess lite skissartade manér korresponderar med den känsla av flyktighet och tidens knapphet som kommer till uttryck i pjäsen. Som kontrasterande typsnitt använde hon för övrig text det lite striktare ”DIN 2014”. 

Foto: Monica Sandberg
Monica Sandbergs vinnande bidrag. Foto: Monica Sandberg