Åsa Wallström, professor inom industriell marknadsföring och Maria Ek-Styvén, biträdande professor inom industriell marknadsföring vid Luleå tekniska universitet. Foto: Melina Granberg

E-generationen börjar resan på nätet

Publicerad: 20 maj 2015

När e-generationen ska ut och resa förväntar de sig total digital närvaro, något som ställer nya krav på turistnäringen. Detta undersöker nu en forskargrupp vid Luleå tekniska universitet.

Det handlar om att bemöta en generation som gör allt online och som lever enligt devisen ”om man inte syns på nätet så finns man inte”. Inom besöksnäringen finns många småföretagare som saknar kunskaper och resurser när det kommer till att vara tillgänglig på internet.

Att ha en fungerande och levande hemsida med bilder, beskrivningar av vad man kan se och göra, öppettider och möjlighet att göra sina bokningar online rankas högt. Däremot verkar mobilanpassade sidor vara mindre viktigt för målgruppen, något som överraskade forskarna.

– Filmklipp kom också förvånansvärt lågt. Det kommer vi kanske titta mer på framöver, säger Maria Ek-Styvén, biträdande professor inom industriell marknadsföring, och fortsätter.

– Det här är en målgrupp som kräver snabba svar. De läser andras omdömen men är inte alltid lika villiga att själva dela med sig. De yngre skriver mer och i första hand för att hjälpa andra, inte för att sprida negativa åsikter.

Forskarna har använt sig av fokusgrupper i Sverige samt enkätstudier i Sverige, England och Indien för att ta reda på hur ungdomar och unga vuxna mellan 16-30 år beter sig innan, under och efter en resa. Forskningsprojektet sträcker sig till våren 2016 och då kommer de fullständiga resultaten att kunna visas upp.

– Besöksnäringen växer. Det är en bransch som vi har stora möjligheter att konkurrera inom framöver och det är en bransch där kunderna lyssnar mycket på vad andra säger. Därför är det viktigt att förstå vad de framtida kunderna vill ha för info, hur de söker och sprider den. Vår forskning blir ett stöd och en motivation till att prioritera sin närvaro på internet, avslutar Åsa Wallström, professor inom industriell marknadsföring.

 

Den 22 maj kl 12.00 håller Maria Ek-Styvén och Åsa Wallström ett föredrag på Vetenskapens hus i Luleå där de berättar mer om resultaten av sin forskning i projektet Morgondagens turist – vad händer när e-generationen reser?

Kontakt

Maria Ek Styvén

Maria Ek Styvén, Biträdande professor

Telefon: 0920-491501
Organisation: Industriell marknadsföring, Industriell Ekonomi, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle
Åsa Wallström

Åsa Wallström, Professor, Prefekt

Telefon: 0920-491444
Organisation: Industriell marknadsföring, Industriell Ekonomi, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle