Åsa Wallström Maria Ek Styvén
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Forskare föreläser om kunders handlande

Publicerad: 21 mars 2017

I dag erbjuds ofta samma produkter i både fysiska butiker och webbutiker. Åsa Wallström och Maria Ek Styvén, professor och biträdande professor vid Luleå tekniska universitet föreläser om vad i butiksmötet som avgör kundernas val av inköpskanal. 

HUI Research, Handelsrådet och Centre for Retailing vid Göteborgs universitet bjuder in till frukostseminarium den 23 mars i Göteborg. Åsa Wallström och Maria Ek Styvén berättar där om sina resultat från ett nyligen avslutat projekt med fokus på konsumenters köpbeteende i olika kanaler.

– Idag rör sig konsumenten mellan digitala och fysiska kanaler under hela köpprocessen. Utmaningen för detaljhandelsföretagen handlar om att få kunderna till sin fysiska eller webbaserade butik och sedan att behålla dem där, säger Maria Ek Styvén, biträdande professor i industriell marknadsföring.

Kunderna är mer pålästa

Dagens kunder är mer pålästa vilket kräver mer av de anställda i butikerna. Men forskning visar också att den fysiska butiken fortfarande är den viktigaste, oavsett produktkategori.

– Genom att ha kunnig personal och ge god och personlig service kan butikerna urskilja sig, behålla och vinna kunder. Det gäller att ge relevanta råd och ge hjälp som kunden kanske inte skulle fått på nätet, säger Åsa Wallström, professor i industriell marknadsföring.

Luleå – en levande handelsstad

Jenny Hellman, vd för Visit Luleå, menar att konsumenten ligger steget före genom digitaliseringen vilket innebär att de behöver fundera över hur framtidens fysiska handelsplatser ska se ut för att fortsätta locka en alltmer kräsen konsument.

–  Med stöd i forskningen och genom omvärldsbevakning erbjuder vi Luleås handelsföretag kunskapsföreläsningar med fokus på att utveckla butiksmiljöer som gör skillnad men även i värdskap. Vi har under våren genomfört de två första föreläsningarna med cirka 30 deltagande företag per tillfälle vilket visar att intresset är stort hos handelsföretagen att ta del av utvecklingen där vi går mot en mer integrerad värld där gränserna mellan online och offline suddas ut, säger hon. 

I media

Kontakt

Maria Ek Styvén

Ek Styvén, Maria - Biträdande professor

Organisation: Industriell marknadsföring, Industriell Ekonomi, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle
Telefon: 0920-491501
Rum: A246 - Luleå»
Åsa Wallström

Wallström, Åsa - Professor, Prefekt

Organisation: Industriell marknadsföring, Industriell Ekonomi, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle
Telefon: 0920-491444
Rum: A247 - Luleå»

Taggar