Kundfokus för ökad användning av offentliga e-tjänster
Hur kan kommuner och myndigheter öka användningen av sina e-tjänster? I detta projekt, som pågick 2008-2011, undersöktes medborgares behov, beteenden och attityder när det gäller offentliga e-tjänster.
Trots de fördelar och möjligheter som e-förvaltning erbjuder är inte användningen av offentliga e-tjänster så hög som den skulle kunna vara. Syftet med detta projekt är att bidra till en ökad användning av kommunala e-tjänster genom fördjupad kunskap om:
- användarnas/icke-användarnas behov, beteenden och attityder,
- problem och möjligheter som användarna/icke-användarna upplever relaterat till kommunala e-tjänster, samt
- verktyg och metoder som kan förändra beteenden och attityder hos olika grupper av medborgare.
Projektet finansieras av VINNOVA och genomförs i samverkan mellan forskare (industriell marknadsföring och e-handel vid Luleå tekniska universitet), kommuner (Stockholms, Göteborgs och Malmö stad samt Luleå, Kalix och Skellefteå kommun), tjänsteutvecklare (Microsoft) samt medborgare. Resultatet kommer att presenteras och synliggöras i vetenskapliga tidskrifter, vid vetenskapliga konferenser, på workshops och seminarier samt i populärvetenskaplig text.
Rapporter
[https://www.ltu.se /cms_fs/1.81912!/file/Medborgarperspektiv%20p%C3%A5%20kommunala%20e-tj%C3%A4nster_Delrapport%201%20CUP_20111.pdf]
[https://www.ltu.se /cms_fs/1.81912!/file/Vilka%20egenskaper%20och%20funktioner%20%C3%A4r%20viktiga_Delrapport%202%20CUP_20111.pdf]
[https://www.ltu.se /cms_fs/1.81912!/file/E-medborgare%20och%20p-medborgare.pdf]
[https://www.ltu.se /cms_fs/1.81912!/file/Slutrapport%20CUP_feb%202012.pdf]