Ingen puckad marknadsföringskurs

Publicerad: 13 januari 2016

Studenter i kursen Service Marketing har fått fri tillgång till Luleå hockeys matcher för att samla in data till ett projektarbete som handlar om att utveckla klubbens verksamhet.

– Kursen lär studenterna hur tjänster konstrueras, produceras och kommuniceras och hur marknadsföring av tjänster skiljer sig från marknadsföring av varor. I kursen tar vi upp hur man kan marknadsföra något som man inte kan ta på och som produceras och konsumeras vid ett och samma tillfälle, säger Åsa Wallström, professor och lärare inom kursen.

Enkäter leder till förbättringsförslag

De tolv studenterna är uppdelade på fyra grupper som ska undersöka olika områden inom tjänstemarknadsföring kopplade till Luleå hockey. Exempelvis kundupplevelsen i samband med matcher och vad som avgör om man väljer att se matcher på tv, i en sportbar eller på arenan.

För att samla in data till projektarbetena har studenterna fått fri tillgång till Luleå hockeys matcher, ett lite annorlunda kursinslag som uppskattades av studenterna. Christian Frisch och Simon Seiter kommer båda från Tyskland. Tillsammans med Linnéa Malmström har de fokuserat på besökares helhetsupplevelse vid matchevent.

Foto: Privat
Linnéa Malmström, Simon Seiter och Christan Frisch besöker en hockeymatch för att kunna studera eventet och samla in data. Foto: Privat

– När vi åkte till arenan och såg en match fick vi fick direkt erfarenhet av hur det är att vara kund och vilka tjänster man får som besökare, säger Linnéa Malmström.

– Vi använde en enkät för att ställa frågor till andra besökare som tittade på matchen, hejaklacken och fansen på Facebook-sidan, säger Christan Frisch.

– Vi ska analysera datan och ge rekommendationer på hur Luleå hockey kan förbättra sin tjänstemarknadsföring. Det är väldigt roligt att delta i ett samarbete med ett företag eftersom alla saker som man har lärt sig får testas i praktiken, säger Simon Seiter.

Ett samarbete som gynnar alla

Monica Wikström-Johansson är marknads- och försäljningschef på Luleå hockey. Hon ser samarbetet med Luleå tekniska universitet som en win win-situation.

– Studenterna kommer hit med nya ögon. En del är yngre, andra något äldre. Några kommer från Luleå, vissa från södra Sverige och några även från andra länder. Vi tror att deras olika upplevelser och erfarenheter kommer leda till smarta, enkla lösningar som inte är så kostnadskrävande och som lätt går att addera till vår nuvarande verksamhet, säger Monica Wikström-Johansson.

Kontakt

Åsa Wallström

Åsa Wallström, Professor, Prefekt

Telefon: 0920-491444
Organisation: Industriell marknadsföring, Industriell Ekonomi, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle