Kurs med ny spelplan

Publicerad: 26 oktober 2015

Vi befinner oss på 1990-talet. Industrin för persondatorer är i sin linda och en stor elektronikforma ska lansera datorer på ett antal nya marknader. Det var utgångspunkten för de studenter på Luleå tekniska universitet som nyligen genomförde kursen Marketing Management med hjälp av ett simuleringsspel.

– Det är ett helt nytt sätt att undervisa och det skapar ett stort engagemang hos studenterna, säger Anne Engström, biträdande professor inom industriell marknadsföring vid Luleå tekniska universitet.

– Spelet är självklart en förenkling av verkligheten, men det är en fantastisk möjlighet för studenterna att få tillämpa de teorier som vi pratar om. Det blir tydligt hur olika funktioner, och hur taktiska och strategiska beslut, i ett företag hänger ihop, säger Åsa Wallström, professor inom industriell marknadsföring vid Luleå tekniska universitet.

I simuleringsspelet Marketplace Live har 24 studenter drivit sex konkurrerande företag under cirka två månader, vilket motsvarar två år i den fiktiva världen. Uppdraget för respektive marknadsföringsavdelning handlade om att lansera persondatorer i Asien, Nordamerika och Europa. Målet var att hitta passande marknadsföringsstrategier och genera så stor vinst som möjligt

Mest på kontot vinner

I kvartal fem av simuleringsspelet skulle extern finansiering sökas. Det gjordes genom att varje marknadsföringsavdelning fick tio minuter på sig att övertyga tre lokala ”drakar” om att investera i just deras bolag. En av dem var Marcus Isaksson, Senior Investment Manager på riskkapitalbolaget Partnerinvest Norr.

– Flera team hade en logik och tydlighet i sina presentationer som höll hög internationell klass. De bäst pålästa verkade förstå dynamiken i näringslivet. Min gissning är att de kommer få jobberbjudanden innan de hinner blinka, sa Marcus Isaksson som imponerades av studenternas insatser.

Ingen minns en fegis

Bolagets huvudkontor har kontinuerligt mätt avdelningarnas ekonomiska prestationer. I sista kvartalet avgjordes vilket team som hade presterat bäst. Andreas Harding, Henrik Bjuhr, David Geborek Lundberg och Karl Lind tog hem segern. De är eniga om att kursen har varit väldigt rolig och utvecklande, och att höjdpunkten var att få träffa de tre drakarna.

– Vi vann för att vi satsade stenhårt. Initialt hade vi tänkt ha mycket fegare strategier. Sen insåg vi att vi inte ska överskatta våra konkurrenter, så vi bestämde oss för att gå all in. Vi jobbade enligt devisen att ingen minns en fegis och go big or go home, säger David Geborek Lundberg med glimten i ögat.