Håkan Perzon
Håkan Perzon undervisar på Industriell ekonomi vid Luleå tekniska universitet. Foto: Melina Granberg

Trippel vinst för studentprojekt

Publicerad: 6 november 2013

Motiverade studenter, engagerade lärare och en resurs för företag eller kommuner. Kurserna Integrationsprojekt Företagsekonomi och Integrationsprojekt företagsekonomi, logistik & kvalitet har fått ringar på vattnet och framgångarna leder till nya satsningar.

Kurserna ges inom civilingenjörs- och civilekonomsprogrammen vid Luleå tekniska universitet och tanken med integrationen är flerfaldig. Bland annat ska studenterna både integrera gammal och ny kunskap samtidigt som de integreras i företagen eller kommunerna. I början berättar Håkan Perzon att han fick lägga tid på att sälja in tanken på att samarbetsmodellen mellan studenter och företag men att det numer är lite av ett självspelande piano där låtarna ständigt förnyas.

– Numer så ringer de till oss och vill vara med, ryktet om hur stor nytta våra studenter gör har spritt sig. Det är en win-win-win-situation. Studenterna blir motiverade och knyter viktiga näringslivskontakter för framtiden. Lärarna blir engagerade och utvecklas och företagen får dels en resurs men också flera ambassadörer på universitetet. Dels då bland lärare på universitetet som kan leda till bättre rekryteringsmöjligheter av kompetens, bland studenter som lockar nya studenter och berättar om ortsnamn och företag, eller bland företag som berättar om studenternas insatser, säger Håkan Perzon

Alltsammans började egentligen ännu tidigare, men hösten 2007 möttes Håkan Perzon, lektor i Industriell Ekonomi och Anders Wäppling, IUC (Industriellt Utvecklings Centrum) för att diskutera hur studenterna kunde involveras i den utmaning som de stod inför vid bildandet av vid bildandet av ”Export Plattform Norrbotten” (EPN).

– Studenterna fick en dragning över historia och nutid men vi var väldigt tydliga med att EPN på inget sätt fick formulera ett uppdrag. Det var, och är, upp till studenterna att komma fram till vad som är problemet och hur de ska lösa det. Det arbetssättet har vi hållit fast vid än idag, säger Håkan Perzon.

Sorsele står på tur

Efter första uppdraget har fler följt. Kursen ges i termin fem och sex, alltså drygt halvvägs in i utbildningarna, och studenterna har bland annat varit involverade i utvecklingen av Solander Science Park i Piteå, utveckling av affärsidéer för Boden Arena och PEAB-travet, affärsutveckling i svallvågorna av ett gruvprojekt i Pajala, en planerad statsflytt i Kiruna och utveckling av tillväxtenheten i Arvidsjaurs kommun. I framtiden väntar Sorsele kommun och ett projekt som startat i november 2013 där studenterna ska utveckla affärsidéer och tillhörande affärsplaner.

– Vi kommer till Sorsele kommun med hundra studenter som har tvåhundra timmar vardera på sig inom kursen. Det är enorm resurs för kommunen. Gemensamt för alla våra externa kontakter är att de i slutändan får ett förslag på förändring eller förbättring. Men det är upp till dem att omsätta det till verklighet. Tillbaka får vi motiverade studenter och lärare, beredda att ta ytterligare steg i sin utveckling, säger Håkan Perzon.