Turist on-line utmanar företagen

Publicerad: 4 februari 2014

Resebloggar och Facebookgrupper kan rätt hanterade ge turistföretag konkurrensfördelar. Forskare vid LTU studerar vilka krav e-generationen ställer på marknadsföringen på turistföretagens hemsidor och i sociala medier.

ABBA the museum, Swedish Lapland Tourism, Stockholm Visitors Board och science centrat Teknikens Hus i Luleå medverkar i ett forskningsprojekt som ska studera hur besöksnäringen ska bemöta e-generationen, dvs framtidens turister.

- Unga konsumenter kommunicerar med andra online innan resan, under resan och även efteråt, säger LTU-forskarna Åsa Wallström och Anne Engström. Att turistföretagen har kompetens att hantera detta så att kundernas förväntningar motsvaras av den bild man ger, till exempel på sin hemsida är viktigt.

En pilotstudie med fokusgrupper i åldrarna 16-30 år och en enkätundersökning till unga konsumenter, både i Sverige och i andra länder, ska resultera i ny kompetens om hur turistnäringen kan nyttja webben, smartphones och sociala medier för att kommunicera och bemöta den framtida e-generationen.

BFUF, Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond, är huvudfinansiär för projektet.

I ett annat projekt, finansierat av bl a Länsstyrelsen, kommer forskargruppen inom området marknadsföring och e-handel att titta på hur turistföretagen i Norrbotten kan öka tillväxten genom att utveckla kundfokuserade strategier för digitala kanaler.

Kontakta forskarna