Markus Söderfjäll
Markus Söderfjäll, nybliven doktor i maskinelement vid Luleå tekniska universitet. Foto: Ted Karlsson. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Stora miljövinster genom minskad friktion

Publicerad: 28 april 2017

Minskad friktion tack vare förbättrad design av dieselmotorer kan minska bränsleförbrukningen för lastbilar med mellan 1-7 procent. På en global nivå skulle detta minska förbrukningen av diesel med upp till 35 miljarder liter per år. Detta presenteras i en ny doktorsavhandling vid Luleå tekniska universitet.

Världens lastbilar förbrukar ca 550 miljarder liter diesel årligen*. 180 av dessa används för att övervinna friktion i exempelvis motor, växellåda och däck. Friktion mellan kolvringar och cylinderfoder står för den största friktionsförlusten i de dieselmotorer som används i lastbilar.

Halverad friktion

– En till sju procent av bränsleförbrukningen i lastbilens dieselmotor går åt till att övervinna friktion i kolvsystemet. I min avhandling har jag undersökt olika sätt att minska friktionen. Det som skulle ge bra resultat är att applicera små yttexturer på cylinderfodret, minska skevheten på cylinderfodret samt ändra geometrin på kolvringar. Det skulle vara möjligt att minska friktionen med upp till 50 procent, säger Markus Söderfjäll, som nu disputerar i maskinelement vid Luleå tekniska universitet.

Att kunna minska förbrukningen av diesel i så stor skala skulle förstås spara mycket resurser samt innebära stora miljövinster tack vare minskade koldioxidutsläpp.

Litet steg till tillämpning

– Även om fokus i min forskning varit på bränsleförbrukning i lastbilar så är mina resultat applicerbara på de flesta fordon med förbränningsmotorer. De primära resultaten har tagits fram med simuleringsmodeller och komponenttester och skulle behöva valideras i fullskaliga motortester. Om dessa resultat är i närheten av mina så är steget till att använda detta i slutprodukten inte långt borta.

Forskningen är finansierad av Energimyndigheten, Scania CV, AB Volvo och Vetenskapsrådet.

* = K. Holmberg, P. Andersson, N.-O. Nylund, K. Mäkelä, and A. Erdemir, Global energy consumption due to friction in trucks and buses, Tribology International, vol. 78, pp. 94–114, 2014

Taggar