Hoppa till innehållet
tribolab
Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Utforskar vattenbaserade smörjmedel för elfordon

Publicerad: 22 juni 2021

Energimyndigheten har beviljat CEVT (China Euro Vehicle Technology) 6,2 miljoner för att leda ett gemensamt projekt tillsammans med SKF och Luleå tekniska universitet. Syftet är att utforska hur vattenbaserade smörjmedel kan förbättra den redan höga effektiviteten hos elfordon.

– Energieffektivitet kommer alltid att vara ett högt fokusområde i CEVT. Det måste det vara. Våra kunder förväntar sig det. Det här projektet möjliggör ett nära samarbete med strategiska industripartners såväl som med den akademiska världen. Sannolikheten att detta kommer att genomföras i framtida industrialiseringsprojekt är stor. Det är en vinst inte bara för parterna i projektet utan även för miljön, säger Tommy Brandt, System Engineer at CEVT. 

Namnet på det nya forskningsprojektet är Longer Driving Range by Efficient Transmissions. Projektet kommer att fokusera på ökad förståelse av vattenbaserad smörjning av lager, tribologiska effekter på kugghjul och transmissionskrav för användning av vattenbaserade smörjmedel.

– Framtidens elfordon ställer nya krav på material och teknik. Genom detta samarbete kommer vi att utöka vår kunskap om vattenbaserade smörjmedel, vilket ger oss god inblick i framtida behov av hållbara fordon, säger Gregory Zimmerman, SKF Director Product Line Electric Vehicles.

Projekt i Creaternity

– Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete med vattenbaserade smörjmedel eftersom det är ett sätt att minska användningen av oljor med fossilt ursprung. Det är väldigt spännande att börja optimera det tribologiska systemet för en helt ny typ av smörjmedel. Oljesmörjmedel har utvecklats under mer än hundra år. Nu måste vi lära oss hur ytor och material måste väljas för att maximera prestandan för detta smörjmedel också. Detta projekt är helt i linje med forskningsstrategin vid Luleå tekniska universitet. Det kommer att vara en del av forskningsplattformen Creaternity som syftar till att hitta hållbara och cirkulära tekniklösningar, säger Roland Larsson, professor i maskinelement och vetenskaplig ledare för Creaternity vid Luleå tekniska universitet.