Elias Löthman Ovako

”Det behövs ingenjörer för att behålla vår starka position inom fordonstransmission"

Publicerad: 31 oktober 2018

Elias Löthman är före detta student vid Luleå tekniska universitet och arbetar nu som applikationsingenjör vid Ovako i Hofors.

Vilka arbetsuppgifter har du?

– Jag stöttar utvecklare av växellådor och drivlinor inom fordonsindustrin med nya verktyg i form av material- och designlösningar. Antingen med syftet att förlänga livslängden på befintliga system genom att få dem att klara av högre vridmoment, eller vid nyutveckling för att få upp effekttätheten i systemen. Ofta i kombination med tillverkningsprocesser och efterbehandlingar.

På vilket sätt bidrar du till en bra slutprodukt?

– Mitt bidrag är att förse andras utvecklingsprocesser med nya verktyg de inte haft tillgång till förut. Det gör att våra samarbetspartners får nya möjligheter att förbättra sina system.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att få jobba med absoluta spetsen inom transmissionsutveckling i Europa.

Vad tror du om det framtida behovet av ingenjörer inom metallbearbetning?

– Jag tror det kommer vara fortsatt stort. I Sverige tillverkar vi en förhållandevis stor del av världens växellådor och drivlinor för fordonsindustrin, utan att många är speciellt medvetna om det. Ska vi behålla den positionen i världen kommer vi behöva utbildad personal på området.

Har du något tips till en ingenjörsstudent som är intresserad av att jobba med metallbearbetning?

– Följ med i utvecklingen. Det som var betraktat som omöjligt att bearbeta förut är inte det längre. Jag skulle även rekommendera att under studietiden spendera så mycket tid som möjligt i verkstaden och köra manuella svarvar och fräsar. Det kommer förbättra förståelsen avsevärt.