Hoppa till innehållet
Foto: Sofia Stridsman
Birgit Stöckel, utbildningsdesigner på institutionen för teknikvetenskap och matematik. Foto: Sofia Stridsman Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Över en miljon visade minuter

Publicerad: 30 augusti 2016

För fyra år sedan lades de första, korta undervisningsfilmerna från lärare på Institutionen för teknikvetenskap och matematik ut.
Nu finns över 500 klipp – som tillsammans har kommit upp i över 1,2 miljoner visade minuter.

Flipped classroom, eller omvänd undervisningsteknik, innebär i stora drag att studenter som förberedelse inför ett undervisningstillfälle exempelvis ska titta på en film, lyssna på en podcast eller ta del av en text. Syftet är att studenterna ska komma bättre förberedda till lektionen, som då i högre grad kan ägnas åt fördjupning.

 ­– Eftersom antalet undervisningstillfällen är begränsade är det viktigt att ta tillvara på dem. Om studenterna har börjat bekanta sig med ett moment blir det lättare att utmana begreppsförståelsen när man är på samma plats. Läraren kan också frigöra tid för mer individuell anpassning, säger Birgit Stöckel, utbildningsdesigner på Luleå tekniska universitets Institution för teknikvetenskap och matematik, TVM.

Att ”flippa” sin undervisning förekommer på fler institutioner, men TVM har de senaste fyra åren jobbat målmedvetet med att engagera sina lärare, och även annan personal, som tekniker, och hade i mitten av augusti 529 filmer utlagda på Youtube-kanalen L-Tube.

– Antalet visade minuter motsvarar 267 föreläsningspass om 60 minuter med i snitt 50 studenter per föreläsning, säger Birgit Stöckel.

Hon påpekar att flippfilmer även passar utmärkt för att visa hur laboratorieutrustning funkar.

– En av våra tekniker har gjort ett flertal instruktionsfilmer och kopplat quizzar till dem. Bara de studenter som har tittat på filmerna och svarat på frågorna och visat att de förstått och tagit del av hur utrustningen funkar får tillträde till labbet. Vi har maskiner här som kostar en miljon kronor och då är det viktigt att veta att de som har tillgång till dem också vet att handha dem.

En känd flipped classroom-pionjär är Harvardprofessorn Eric Mazur. På TVM bidrar bland annat professorerna Roland Larsson och Elisabet Kassfeldt med filmer till L-Tube.

– Det har hänt att vi tack vare filmerna har blivit kontaktade av forskare på andra håll i världen. Det hjälper oss att knyta nya kontakter.

Majoriteten av TVM:s filmer är öppna och alltså tillgängliga för intresserade världen över.

– Vi har svenska gymnasieelever som kollar på våra klipp om fysik. De ser vår logga och vet att vi finns och kan hjälpa dem till ny kunskap. Det kan vara en fördel för oss sedan när de ska välja utbildning, säger Birgit Stöckel.

Kontakt

Birgit Stöckel

Birgit Stöckel, Utbildningsdesigner

Telefon: 0920-491249
Organisation: Materialvetenskap, Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Taggar