Hoppa till innehållet
Eva Alerby och Ulrika Bergmark, Luleå tekniska universitet. Foto: Emma Bergström Wuolo
Eva Alerby och Ulrika Bergmark, Luleå tekniska universitet. Foto: Emma Bergström Wuolo Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Forskning ger bättre studentmiljö

Publicerad: 23 februari 2015

Ett nytt forskningsprojekt ska göra studentmiljön på landets universitet bättre. Projektet leds av professor Eva Alerby och biträdande professor Ulrika Bergmark från Luleå tekniska universitet.

Projektet kommer att pågå under hela 2015 och finansieras av Akademiska hus och Luleå tekniska universitet. På universitetsområdet i Luleå byggs det för fullt på flera håll för att skapa Sveriges bästa studentmiljö. Tanken är att forskningsresultaten ska användas när det hus som bland annat lärarutbildningen håller till i renoveras. Eftersom Akademiska hus är ett fastighetsbolag som förvaltar och utvecklar utbildnings- och forskningsmiljöer vid 18 olika lärosätet runt om i landet kan forskningsresultaten nå långt bortom Luleås gränser.

Stort engagemang

Studenter spelar huvudrollen i projektet. Med hjälp av erfarenhetspromenader, workshops och samarbeten möter blivande lärare civilingenjörer i arkitektur. Det är i mötet mellan det pedagogiska och det arkitektoniska perspektivet många idéer uppstår.

– Studenterna är oerhört engagerade i projektet. När vi väl börjat att prata om studiemiljön är det omöjligt för dem att inte se och funderar över den, säger Eva Alerby.

Forskningen fokuserar på tre frågor:

  • Hur upplever studenterna den nuvarande studiemiljön?
  • Vilka faktorer underlättar respektive hindrar lärande enligt studenter och lärare?
  • Vilka visioner och förslag ger studenter och lärare uttryck för?

Tidigare studier på grund- och gymnasieskolor visar att eleverna tolkar hur den rumsliga miljön ser ut som en värdering på hur vuxenvärlden ser dem.

– Det finns ingen anledning att tro att det är på ett annat sätt på universitet, säger Eva Alerby.

Taggar