Hoppa till innehållet
Robotik och AI, Luleå Tekniska Universitet, NASA/JPL
Robotik och AI, Luleå Tekniska Universitet, NASA Jet propulsion Lab (JPL) Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Att hitta liv i rymden med NASA/JPL

Publicerad: 31 oktober 2022

Luleå tekniska universitet är bland de få som är del i ett prestigefyllt samarbete med NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL) med ett gemensamt mål att utforska eventuella tecken på liv på andra planeter. Detta samarbete kan med tiden svara på en av de största frågorna någonsin: ”Finns det liv på andra planeter?”

Rymd autonomi är lösningen till hur man kan utforska planeterna på, bokstavligen, djupet. Kortfattat så är rymd autonomi teknologin som gör robotar autonoma, man utvecklar autonomin så robotarna lär sig förstå sin omgivning och kan ta beslut och utforska planeterna helt själv.

–    Detta är den enda lösningen om vi vill utforska rymden ytterligare och hitta liv på andra planeter, säger George Nikolakopoulos, professor i robotik och AI.

Luleå, den perfekta robotmiljön

Robotarna som används för att utforska rymden nu, som Mars-rover, är till större del fjärrstyrda och förlitar sig inte på rymd autonomi. Det blir ett stort problem när robotarna ska ner på djupet, i grottor och tunnlar där chansen är som högst för att finna liv då de inte har utsatts för solstrålning. Men när robotarna åker ner under marken tappar de uppkopplingen med rymdbasen, ungefär som när du åker genom en tunnel och blir av med signalen på din mobil. När det händer behöver roboten kunna utforska på egen hand och det är där forskarna på Luleå tekniska universitet kommer in i bilden.

Med många grottor och underjordiska ytor blir naturen i Luleå en perfekt testanläggning. Tack vare landskapet kan forskarna genomföra flera experiment med robotarna bara några minuter från Luleå tekniska universitet. Med komplexa algoritmer och krångliga koder placeras robotarna i grottor för att leta reda på exempelvis gasläckor.

– Förutom att underlätta för utforskandet av rymden så kommer robotarna också kunna ta sig in i områden där människor inte kan vara. Exempelvis i potentiella farliga områden som i kärnkraftverk, säger George Nikolakopoulos.

Fälttester med NASA/JPL

Samarbetet har pågått fyra år och kommer att fortsätta i tre år till. Om ett år är förhoppningen att kunna utföra fältstudier och tester tillsammans med NASA/JPL.

– Det är väldigt spännande, med utvecklingen av rymd autonomi hoppas vi att i kommer spela en betydande roll i framtida rymduppdrag och i uppdraget att utforska rymden, säger George Nikolakopoulos.