Jens Nilsson
Jens Nilsson, doktorand inom statsvetenskap och Årets lärare 2015. Foto: Melina Granberg Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Statsvetare blev årets lärare

Publicerad: 10 juni 2015

Med endast fyra års undervisning i ryggsäcken tilldelades Jens Nilsson, doktorand inom statsvetenskap vid Luleå tekniska universitet, priset för Årets lärare 2015 av Luleå studentkår.

Jens Nilsson är doktorand inom statsvetenskap vid Luleå tekniska universitet och undervisar i vetenskapsteori. Bland studenterna finns både ekonomer och programstudenter inom hans eget ämnesområde. Att väcka intresset för vetenskapsteori som ofta ses som tungt och tråkigt, kan ibland vara en tuff uppgift. Men det är också detta som engagerar Jens Nilsson.

– En del gillar nog min stil i klassrummet. Jag är ganska gåpåig och vill uppmuntra till diskussion. Vissa tycker kanske att jag är för drivande. Vid handledning ger jag ofta mycket feedback och alla hanterar det olika. Det gäller att ha känsla för den person eller grupp som man möter och anpassa sig därefter, vilket är en utmaning. Ibland lyckas jag bättre och ibland sämre.

Jens Nilsson har endast undervisat i fyra år och har fått goda kursutvärderingar sedan start, men vill fortsätta att utvecklas.

– Det går alltid att förbättra saker. Jag ska läsa mer pedagogik. Sedan skulle jag vilja hitta andra undervisningssätt än de traditionella.


Luleå studentkårs motivering till priset:

Luleå studentkår har i år utsett Jens Nilsson till årets lärare. Jens är doktorand i statsvetenskap och är duktig och engagerad i klassrummet. Som handledare är han noggrann och ger bra och detaljerad feedback utan att släppa på några krav. Han ger studenter de verktyg som krävs för att kunna prestera och inspiration för att orka. Detta är något vi från Luleå studentkår vill uppmuntra. Det är tack vare lärare som Jens studenter hittar motivationen för sina studier. Därför tilldelar vi priset årets lärare till Jens Nilsson.

Kontakt

Jens Nilsson

Jens Nilsson, Forskare

Telefon: 0920-491424
Organisation: Statsvetenskap, Samhällsvetenskap, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Taggar