Caroline Graeske
Caroline Graeske, biträdande professor vid Luleå tekniska universitet. Foto: Lars Andersson Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Med fokus på svenskämnet

Publicerad: 26 februari 2016

Caroline Graeske erhöll nyligen titeln biträdande professor i svenska med didaktisk inriktning. Hon vill nu bli en ännu starkare aktör i arbetet för att stärka svenskämnet på Luleå tekniska universitet.

– Jag vill gärna vara med och verka för att vi får en stark forskningsmiljö som fokuserar på svenskämnet i dagens skola. Den svenska skolan står idag inför många utmaningar, inte minst vad gäller läsförståelse, läromedel och ny teknik, och där måste forskarsamhället hänga med och inte låta marknadskrafterna styra för mycket. Det finns nya marker att erövra här, berättar Caroline Graeske, biträdande professor vid Luleå tekniska universitet.

Lever i larmrapporternas tid

Under sin docentföreläsning på Vetenskapens hus i Luleå talade Caroline Graeske om sin forskargärning.

– Föreläsningen byggde på min bok Fiktionens mångfald. Om läromedel, läsarter och didaktisk design som kom i höstas. Där diskuterar jag läs- och fiktionsförståelse, och om hur man arbetar med skönlitteratur och andra medier i gymnasieskolan idag, säger Caroline Graeske som menar att just läs- och fiktionsförståelse är ett område som bör prioriteras för att främja ungas läsning.

– Vi lever ju idag i larmrapporternas tid där vi ständigt matas med sjunkande Pisa-resultat. Vi behöver därför hitta nya metoder, nya didaktiska designer, som utmanar och motiverar våra unga att läsa längre texter. Några av dessa designer vill jag gärna vara med och utveckla.

Kontakt

Caroline Graeske

Graeske, Caroline - Biträdande professor, Stf Prefekt

Organisation: Svenska med didaktisk inriktning, Pedagogik språk och Ämnesdidaktik, Institutionen för konst, kommunikation och lärande
Telefon: 0920-491005
Rum: D505 - Luleå»

Taggar