Vuxna läser allt mer ungdomslitteratur

Publicerad: 19 september 2016

Ny forskning vid Luleå tekniska universitet visar att det blir allt vanligare att vuxna läser litteratur avsedd för ungdomar.

– Det är en tydlig trend de senaste åren. Man kan säga att det började med Harry Potter på 90-talet och har sedan dess bara blivit mer påtagligt med titlar som The Hunger Games, Cirkeln och Divergent, säger Anna Nordenstam, professor vid Luleå tekniska universitet som forskat i ämnet tillsammans med Ann Boglind från Göteborgs universitet.

Inte ett tecken på infantilisering

De båda forskarna har gått igenom ungdomslitteratur från 1950-talet fram till i dag. Att vuxna läsare intresserar sig allt mer för litteratur skriven för en yngre publik ser inte Anna Nordenstam som ett problem.

– Att läsa ungdomslitteratur är bra. Man skulle kunna tolka det elakt och påstå att vuxna blir allt mer infantiliserade, men jag skulle säga att det beror på vilken ungdomslitteratur man läser. Det finns ungdomslitteratur som är väl så bra som vilken vuxenbok som helst och bara för att böcker är skrivna för en vuxen läsare betyder det inte att det är bra litteratur. Det är som med all annan konst, det finns pärlor men det gäller att hitta dem, säger Anna Nordenstam.

Svårare gränsdragning

En förklaring till denna trend (som kallas crossoverlitteratur) kan vara en stark ungdomsnorm i samhället och en allt mer flytande syn på vem som egentligen är vuxen, tror Anna Nordenstam.

– I dag är det svårare att dra den gränsen och vi vet att många vuxna läser brett och blandar högt med lågt. En annan möjlig förklaring är att även vuxna är intresserade av böcker som filmatiserats eller vissa populärkulturella fenomen som Twilight eller Cirkeln.

Ett allt större utrymme för bilder är en annan nutida tendens i ungdomsböcker.

– Ungdomar i dag är visuellt vana och bildromaner, där text och bild är samspelar, är en genre som ökar. Bildromanen ligger rätt i tiden, då vi lever i ett bildsamhälle på ett helt annat sätt än vad tidigare generationer har gjort, säger Anna Nordenstam.

Forskningen presenteras i den nyligen utgivna boken Från fabler till  manga 2 – litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på ungdomslitteratur, skriven av Anna Nordenstam och Ann Boglind.

I media

Kontakt

Anna Nordenstam, professor i svenska med didaktisk inriktning, 0708-34 92 48 anna.nordenstam@ltu.se

Taggar