Hoppa till innehållet

Mätning, identifiering, bedömning och modellering av vinterdäcksljud

Publicerad: 31 oktober 2010

Det buller som orsakas av dubbdäck är normalt mer irriterande än ljudet från vanliga däck. Däckljud inuti bilen är en produkt av genererat däckbuller och dess strukturella och luftburna överföringsvägar till kupén. Den irritation som föraren kan uppleva från däcken är inte bara en produkt av ljudnivån utan också av ljudkaraktären och beror på situationen där ljudet produceras. Denna ljudkvalitetaspekt är också en viktig aspekt av den totala upplevda kvaliten av däcket. Projektet är ett samarbete mellan avdelningen för Ljud & Vibrationer vid LTU och en däcktillverkare.

LDV.JPG

Projektet syftar till att bygga kunskap som behövs för optimering av däckljud för att uppnå däck som uppfattas som tystare och bekvämare. Projektet omfattar: Utveckling av metoder för subjektiva och objektiva mätningar av ljudstyrka och störning av däck, utveckling av metoder för auralisering av däckljud innuti fordonet, kunskap om ljudkvalitetsmetoder för däck och undersökning av kopplingarna mellan det resulterande kabinbuller, ljudinledning och excitering av däck.

Projektet drivs i samarbete med Icemakers som en testbana leverantör. En testserie med fem nominellt identiska bilar och ett antal däck har utförts.