Hoppa till innehållet
Roger Johnsson, Teknisk akustik, föreläste i Vetenskapens Hus Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Om ljud och ojud

Publicerad: 8 september 2014

Vid en populärvetenskaplig föreläsning i Vetenskapens hus berättade docent Roger Johnsson, Luleå tekniska universitet, om fordonsakustik för lunchgästerna. Det blev en hel del om bilarnas största källa till buller, däcken, och dess egenskaper.

Fordonsakustik handlar om mycket mer än att bara göra fordonen tystare. Roger Johnsson, biträdande professor och docent i teknisk akustik berättade om olika forskningsprojekt han deltagit i inom området fordonsakustik.. Bland annat ett slags ”EKG” på dieselmotorer, utveckling av ny testbana för gnissel och skrammel och framtagandet av en patenterad motorsimulator med 29 högtalare presenterades.
 


- Att föreläsa om fordonsakustik är ganska tacksamt, de flesta människor har ju bil eller åker med bil eller buss regelbundet. Det finns ett stort intresse och många har också egna teorier om motorljud och buller från till exempel dubbdäck, sa Roger Johnsson.

Att minska buller har länge varit en hög prioritering inom bilindistrin, ofta med lagkrav som piska. Men med de nya elbilarna som kan bli mycklet tysta kan nya problem uppstå som till exempel säkerheten för gående och cyklister. När man inte hör bilen bakom sig kan ju olyckor ske.

Att det inte var fullsatt i Vetenskapens Hus denna lunch hade en ganska logisk förklaring då den internationella matmarknaden konkurrerade om matgästerna på gatan utanför med osande matdofter från all världens kök.

Detta var en docentföreläsning och efterfåt erhöll Roger Johnsson ett diplom från Luleå tekniska universitets rektor Johan Sterte som överlämnades av Prefekten för Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser, Örjan Johansson.