Framtidens träbroar i fokus

Träbroar kan i framtiden börja byggas i större skala i Tyskland. Det var en av nyheterna från den internationella konferensen om träbroar, som förra veckan hölls i Skellefteå.

Trästaden Skellefteå var platsen för den tredje internationella konferensen om träbroar. Luleå tekniska universitet stod som arrangör tillsammans med RISE (Research Institutes of Sweden). Under fyra dagar kunde ett 90-tal experter på träbroar utbyta erfarenheter och knyta nya kontakter.

– Träbroar har låg vikt och går snabbt att montera, vilket minimerar störningar i trafiken. De är också vackra att se på och uppskattas av arkitekter, dock inte lika mycket av konstruktörer – än så länge. En annan fördel med träbroar jämfört med konventionella broar är mindre miljöpåverkan tack vare minskade CO2-utsläpp. Den största utmaningen med träbroar handlar om att öka den tekniska livslängden, säger Anders Gustafsson vid RISE.

Viktigt forum

Efter Lillehammer 2010 och Las Vegas 2013 var det alltså Skellefteå som var platsen för den tredje internationella konferensen om träbroar.

– En intressant sak som dök upp på konferensen är att tyskarna nu funderar på att börja bygga träbroar i större skala. Tidigare har det varit i det närmaste omöjligt på grund av de regler som funnits, nu har en kommitté tillsatts som ska uppdatera bestämmelserna så att det blir möjligt att bygga träbroar, säger Mats Ekevad, professor i träteknik vid Luleå tekniska universitet.

Olle Hagman, professor i träteknik vid Luleå tekniska universitet, var mycket nöjd med konferensen.

– Jag har fått mycket positiva kommentarer, ett internationellt forum för utbyte av idéer och erfarenheter av träbroar är viktigt. Att främja en internationell utveckling av träbroar skapar förutsättningar för att myndigheter tillåter byggandet av dessa broar i vägnät. Tillsammans kan vi ta bort problem kring träbroar som uppstår på grund av bristande kompetens vid design, konstruktion, montering och underhåll.

Besökte träbroar

Konferensen inleddes med att gästerna fick se olika träbroar i Skellefteå med omnejd, bland annat Lejonströmsbron från 1737 som är Sveriges äldsta träbro och Älvsbackabron från 2011 som ligger i närheten av universitetsområdet i Skellefteå där konferensen hölls. Presentationerna under de följande dagarna handlade bland annat om design av träbroar, case-studier, samt testning och övervakning, exempelvis fuktmätning, av broar.

Historiskt sett har träbroar varit vanliga, men efter andra världskriget har stål- och betongbroar dominerat. Förhoppningen är nu att träbroar återigen ska bli vanligare.

– Trafikverket är intresserat. De vill både ha konkurrens och möjlighet att välja det bästa materialet vid varje tillfälle. Sedan är det också upp till tillverkarna hur mycket de satsar, berättar Anna Pousette, forskare vid Rise, för tidningen Norran.

Hon var även en av projektledarna för konferensen tillsammans med tidigare nämnda Anders Gustafsson, Mats Ekevad och Olle Hagman.

Kontakt

Mats Ekevad

Ekevad, Mats - Professor

Organisation: Träteknik, Träteknik, Institutionen för teknikvetenskap och matematik
Telefon: 0910-585377
Olle Hagman

Hagman, Olle - Professor

Organisation: Träteknik, Träteknik, Institutionen för teknikvetenskap och matematik
Telefon: 0910-585310

Nyheten i media

Taggar