Stort intresse för spel och barns fysiska aktivitet

Publicerad: 18 oktober 2017

Anna-Karin Lindqvist och Josef Hallberg, forskare vid Luleå tekniska universitet, lockade till fullsatt lokal på The Great Northern i Skellefteå med föreläsningen om hur digitala spel kan främja barns fysiska aktivitet. Föreläsningen är en del i föreläsningsserien Universitet presenterar.

– Det här var jätteroligt. För mig är det sånt här som gör att det går från svartvitt till färgfilm. Forskning som värmer hyllorna har ju ingen som helst betydelse. Det är att föra ut forskningen dit den ska fungera som är av yttersta avsikt, säger Anna-Karin Lindqvist på föreläsningen Från hot till hopp – barn, teknik och fysisk aktivitet.

Viktiga hörnstenar

Anna-Karin Lindqvist pratade om att se tekniken som en del av lösningen för att främja barns aktivitet. En viktig hörnsten är gamification, eller spelifiering, där spelmoment används i något som inte är spel, utan ett speltänk är invävt  för att höja motivationen. Även empowerment är en viktig hörnsten, där makten går till de som ska göra jobbet och låta dem var involverade och ha inflytande.
– Vi har valt att se tekniken som hälsofrämjande och en del av livet.  Vi skulle enbart förlora matchen om vi skulle försöka ta bort tekniken från våra barn, säger Anna-Karin Lindqvist.

Teknik är mer än datorer

Josef Hallberg föreläste både om beteendeförändring och motivation, och menade att teknik inte bara är datorer utan att det även finns många andra möjligheter.
– Människan är syftet och inte tekniken, men ibland kan tekniken hjälpa till att göra det ännu mer motiverande eller vara stöd för en beteendeförändring. Teknik i sig kan bygga lösningar som hjälper oss att få en bestående beteendeförändring.

Intresserade lärare

Liksom den första föreläsningen på Universitet presenterar i Skellefteå var även denna fullsatt med över 60 deltagare, allt från teknikintresserade, föräldrar till lärare.
En av dem var Mattias Niliman, lärare i SO och idrott på Norrhammarskolan i årskurs 6-9. Han har varit motståndare till att använda spelifiering i undervisningen, men efter föreläsningen ändrade han åsikt.
– Jag trodde att det bara handlade om yttre belöningar och stimuli, men nu visade det sig att det bara var en liten del. Jag blev taggad att testa det i undervisningen.

Åsa Eriksson, lärare i idrott och hälsa på Bolidenskolan i årskurs 7-9, har använt spelifiering i undervisningen och tyckte att det var intressant att få fler infallsvinklar och definitioner på viktiga faktorer.
– Om man ska prova något nytt är det viktigt att redan från början ha med de komponenter som behövs för att lyckas. Vi jobbar redan med det så jag är lite inne på att testa hur man kan göra det utan att använda teknik som komplement.

Den 16 november hålls nästa föreläsning som fokuserar på IT-säkerhet.

I media:

Taggar