Pokémon_go_porsoskolan_LTU
Elever från Porsöskolan i Luleå. Visa originalbild , Öppnas i nytt fönster/flik

Uppstart för projektet Pokémon goes to school

Publicerad: 22 maj 2017

Hur kan populära spelet Pokémon Go användas för att öka barns och ungdomars fysiska aktivitet? Det ska elever i årskurs 4 på Porsöskolan i Luleå hjälpa forskare vid Luleå tekniska universitet att ta reda på, genom att utföra uppdrag och samla pusselbitar.

 – Upplägget är att eleverna i åk 4 A och B på Porsöskolan kommer att få samla pusselbitar genom att utföra uppdrag som har stöd i läroplanen och kräver fysisk aktivitet. När projektet avslutas och pusslet är färdigt kommer en belöning till eleverna avslöjas i det färdiga pusslet, säger Stina Rutberg, lektor i hälsovetenskap på Luleå tekniska universitet och projektledare.

Gamificationprojektet är ett samarbete mellan Luleå tekniska universitet och barn- och utbildningsförvaltningen vid Luleå kommun och har som syfte att fånga de komponenter som gör att barn och ungdomar blir motiverade att öka sin fysiska aktivitet genom att  spela Pokémon Go. Målet är att föra över kunskapen till projektet Aktiva skoltransporter som ska på ett varaktigt sätt öka barns aktiva skoltransporter och därmed ge positiva effekter för barns hälsa och inlärningsförmåga.

– Efter att eleverna på Porsöskolan slutfört uppdraget ska vi gå tillbaka till klassen för att intervjua dem och vad de tycker och tänker kring att vara med i detta och sedan skriva en forskningsartikel om resultaten, säger Josef Hallberg, biträdande professor i distribuerande datorsystem.

 

Kontakt

Josef Hallberg

Josef Hallberg, Biträdande professor

Telefon: 0920-493177
Organisation: Distribuerade datorsystem, Datavetenskap, Institutionen för system- och rymdteknik
Stina Rutberg

Stina Rutberg, Universitetslektor, Utbildningsledare forskarutbildningen vid inst. för Hälsovetenskap

Telefon: 0920-493225
Organisation: Fysioterapi, Hälsa och rehabilitering, Institutionen för hälsovetenskap

Taggar