Marknadsanalys för innovationer och idéer | E7012N
Här undersöker civilingenjörsstudenter marknadspotentialen för en idé som ännu inte har utvecklats till en färdig produkt eller tjänst. Studentrapporten är en marknadsstrategi som kan bli ett gediget beslutsunderlag för idéägare som funderar på att investera och gå vidare med sin innovation.
Korta fakta om kursen: Marknadsanalys för innovationer och idéer
Start
mars
Ansök senast
10 mars
Längd
10 veckor
Antal studenter per projekt
2-4
Årskurs
4
Område
Affärsutveckling
Kostnad
Ingen kostnad
Förväntat resultat
I kursen kommer studentgruppen att:
- Formulera tillsammans med idéägaren poängen med idén och hur den skapar värde.
- Utgående från det, ta reda på marknadspotentialen för idén.
- Ge förslag till vägar till kommersialisering av idén så att den kan bli en framgångsrik innovation, med alternativ som licensiering, vidareutveckling, etc., alternativt rekommendation att inte gå vidare.
Genomförande
I studentgrupper om 2-4 personer analyseras marknaden genom att intervjua representanter för olika marknadssegment eller tänkbara köparkategorier. Till sin hjälp har studentgrupperna coachning och en föreläsningsserie med experter inom bl a innovationsutveckling, IPR och kommersialiseringsstrategier.
Åtagande
Det här behövs från uppdragsgivaren ("idéägaren"):
- En idé som har marknadspotential men som inte ännu har nått sin marknad (på svenska eller engelska).
- Idéägaren som kontaktperson, med genuint intresse av uppdraget.
- Inledningsvis förklara idén för studentgruppen och som under kursen gång kan ta möten när behov uppstår.
Exempel
Några exempel på idéer:
- En ny slags tränings-app
- Robot för flygplansunderhåll
- Försäljningskanal för lokalproducerad ost
- En ny återvinningsmetod
- Smidesställning för bärbuskar
Intresseanmälan
Kontakt
Anna Öhrwall Rönnbäck
- Professor, Ämnesföreträdare
- 0920-493262
- anna.ohrwall.ronnback@ltu.se
- Anna Öhrwall Rönnbäck
Nerine Mary George
- Postdoktor
- 0920-492266
- nerine.george@ltu.se
- Nerine Mary George
Uppdaterad:
Sidansvarig: Samverkan