Marknadsföringsanalys | M7045N
Vill ditt företag få nya insikter från framtidens marknadsanalytiker?
I kursen Marknadsföringsanalys M7045N samarbetar studenter med företag för att analysera digital data och identifiera affärsmöjligheter. Ni bidrar med relevant data och någon typ av problem eller uppdrag som ni vill ha hjälp med – studenterna står för analysen.
Korta fakta om kursen: Marknadsföringsanalys
Start
September
Ansök senast
31 maj
Längd
9 veckor
Antal studenter per projekt
2-4 st
Årskurs
5
Område
Marknasföringsanalys
Kostnad
Ingen kostnad
Kursen syftar till att ge studenter färdigheter för att stärka kundrelationer och fatta bättre marknadsföringsbeslut på konkurrensutsatta marknader med hjälp av tekniska lösningar. Ett övergripande mål med kursen är att främja en förståelse för marknadsföringsanalysens betydelse och dess bidrag till beslutsfattande och företagets övergripande prestation.
I kursen kommer studenterna att samarbeta med en extern klient, analysera digital data för att förbättra klientens beslutsfattande och ge rekommendationer baserade på dessa datadrivna insikter.
Den ideala klienten är ett litet, medelstort eller stort företag som har tillgång till data från exempelvis webbplats, sociala medier, försäljning och/eller kundengagemang. Kursen ingår i specialiseringen Hållbara Industriella Affärer så det är önskvärt att klientens har mål kopplade till eller arbetar med hållbarhet i någon form.
Förväntat resultat
- Inom ramen för detta samarbetsprojekt kommer studenterna att:
- Få tillgång till digital data som klienten vill dela (till exempel från sociala medier, försäljning och/eller kundengagemang i Google Analytics, data från CRM-system, data från relationsdatabaser via SQL, etc.)
- Analysera klientens digitala data utifrån ett specifikt uppdrag (framtaget i samarbete mellan klienten och kursens lärare)
- Identifiera affärsmöjligheter baserat på den analyserade datan
- Presentera sina resultat i en simulerad konferens för sina kurskamrater, lärare och klienten.
Hur går det till
Kursen ges under den första läsperioden (1 september–31 oktober), och studenterna kommer att arbeta i små grupper med samarbetsuppdraget under hela perioden. Vår ambition är att introducera projektet för studenterna under kursens första vecka (1–5 september).
Undervisningsspråket är engelska, och de slutliga presentationerna kommer också att hållas på engelska. Klienten är dock välkommen att formulera en uppdragsbeskrivning på svenska.
Vad krävs av dig som företag?
- Ha digital data som studenterna kan få tillgång till och arbeta med
- Formulera en uppdragsbeskrivning/problemställning (på svenska eller engelska)
- Utse en kontaktperson på företaget som är insatt i det problem som studenterna ska arbeta med och som har ett genuint intresse för uppdraget
- Träffa studenterna digitalt eller på plats mellan den 29 september och 3 oktober för att presentera uppdraget samt beskriva tillgänglig data och resurser.
- Närvara vid studenternas slutpresentationer mellan 27 och 31 oktober
- Ge muntlig återkoppling till grupperna.
Exempel på data kan vara
Exempel på data kan vara:
- Data från sociala medieplattformar
- Data i Google Analytics eller liknande
- Data från CRM-system (HubSpot, Salesforce eller liknande)
- Data som lagras i relationsdatabaser (MySQL, SQLite, Microsoft SQL Server etc.)
- Data i business intelligence-verktyg (Tableau, Power BI etc.)
Intresseanmälan
För att anmäla ditt intresse att medverka i denna projektkurs kontakta:
Jenny Nilsson Vestola, jenny.nilsson.vestola@ltu.se
Kontakt
Jenny Nilsson Vestola
- Forskningsassistent
- 0920-493622
- jenny.nilsson.vestola@ltu.se
- Jenny Nilsson Vestola
Uppdaterad:
Sidansvarig: Samverkan