

Agnes Strandberg
Luleå tekniska universitet
Agnes Strandberg är doktorand i svenska med didaktisk inriktning och är en del av forskarskolan PROFS (Praktiknära skolforskning) vid institutionen för hälsa, lärande och teknik vid Luleå Tekniska Universitet. Hon har en bakgrund som ämneslärare i svenska, historia och svenska som andraspråk.
Agnes intresserar sig för svenskämnesdidaktik i allmänhet, och hur man kan utveckla grammatikundervisningen inom förstaspråksämnet i synnerhet. Hennes avhandlingsprojekt utgår därför från en designbaserad forskningsansats, där lärare och forskare arbetar tillsammans i cykler av analys, design, utveckling och iscensättning av grammatikundervisning, med syftet att skapa kontextuell och användbar kunskap av såväl teoretisk som praktisk karaktär. Designen utgår från en holistisk syn på grammatik, där grammatik förstås som val, samt där grammatikundervisningen integreras i andra moment i svenskämnet. Syftet med designen är att utveckla elevers metalingvistiska förståelse. I designen är därför även användningen av autentiska texter samt gruppdiskussioner av induktiv karaktär centrala kännetecken. Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling där olika nedslag i designprocessen görs i fyra olika artiklar. Sammantaget belyser artiklarna didaktiska perspektiv på grammatikens vad, hur och varför-fråga inom ramen för gymnasieskolans svenskundervisning.
Agnes sitter vidare med i arbetsgruppen för UDiN, Utbildningsdialog i Norr, som är ett forum för erfarenhetsutbyte och nätverksbyggande för alla som är engagerade i skolutveckling. Om du är intresserad av att presentera ett utvecklings- eller forskningsprojekt i UDiN är du välkommen att kontakta Agnes eller läsa mer på UDiN:s hemsida www.ltu.se/udin.
Agnes är även medlem i det nordiska nätverket för grammatikdidaktik, GRADIMO.
Andra nätverk:
- SMDI (Svenska med didaktisk inriktning)
- ARLE (Association for Research in L1 Education)
- ASLA (Association suédoise de linguistique appliquée)