Annika Olofsdotter-Bergström
Annika Olofsdotter-Bergström

Annika Olofsdotter-Bergström

Luleå

Annika Olofsdotter Bergström är doktorand vid avdelningen och projektledare för Super-Marit, ett projekt som syftar till att förbättra kvinnors position inom dataspelsindustrin.

Annika är själv utexaminerad spelstudent med inriktning på interaktiva installationer och performance. Dessutom har hon en bakgrund bl a som teaterregissör.

"Instead of trying to make girls fit into the existing computer culture, the computer culture must be more inviting for girls" (Sherry Turkle)

2004 omsatte spelindustrin 6 miljarder Euro i Europa vilket betyder att det är en av de största mediaindustrier idag men kortsiktiga ekonomiska intressen bromsar innovation inom den kommersiella spelbranschen och många spelskapare är män som gör spel för män vilket är märkbart om man ser till spelutbudet.

Spel riktat mot flickor/kvinnor har lägre status och klassas därför sällan som spel. Som till exempel the Sims som alltid ska benämnas som en hobby.
Flest kvinnor är sk casual gamers, dvs spelar spel som tar kortare tid och som ligger på nätet, och ofta hör man att casual gamers inte är riktiga gamers.
Endast 6% kvinnor studerar spel och jobbar med utveckling i branschen eller förlagsverksamhet.

Projektet SuperMarit ska stödja och stärka flickor och kvinnors position inom spelvärlden. Kunskapen om och kanske framför allt intresset för kvinnors och flickors skapande som utvecklare och användare inom spelområde är eftersatt i Sverige.
Projektets mål är att kvinnor ska skapa sig en egen spelbransch utifrån dem som målgrupp och att vi på vägen ska ändra attityderna kring spel och spelare.

Min forskning kommer att använda sig av interaktiva forksningsmetoder för att beskriva SuperMarit projektet. Syftet är är att fokusera på de metoder och tillvägagångssätt SuperMarit har jobbat med för att nå en grupp, som står för 50% av kreativitet, intresse och köplust, att själva börja skapa en spelbransch som de vill arbeta i.

"Instead of trying to make girls fit into the existing computer culture, another computer culture must be created from girls" (Annika Olofsdotter Bergström)

Surfa in på

Kontakt

Annika Olofsdotter Bergström

E-post: annikaobergstrom (at) yahoo.se