

Anna Öqvist
Luleå tekniska universitet
Anna Öqvist är lektor i pedagogik vid avdelningen för pedagogik, språk och ämnesdidaktik, Luleå tekniska universitet. Hennes grundexamen är förskollärare och efter arbete i både förskola och förskoleklass blev hon doktorand i pedagogik vid Luleå tekniska universitet år 2002. Den 20 februari 2009 disputerade hon med avhandlingen ”Skolvardagens genusdramaturgi” i vilken hon lyfter fram olika skolmiljöers betydelse för hur elever konstruerar femininiteter och maskuliniteter i skolan. Hon har därefter dels fortsatt med genusforskning med inriktning mot förskola och fritidsgårdar, dels undervisat på- och utvecklat förskollärarprogrammet vid Luleå tekniska universitet till att, från och med hösten 2013, ha teknisk och naturvetenskaplig profil. Idag arbetar hon huvudsakligen som forskare och projektledare i projektet ” Attitydförändring och ökad motivation till vidareutbildning bland barn och ungdomar i Malmfälten – för långsiktig kompetensförsörjning!” som finansieras av LKAB. Anna arbetar även som områdesföreträdare för förskolepedagogik vid Luleå tekniska universitet.