

Caroline Graeske
Luleå tekniska universitet
Caroline Graeske är lektor vid institutionen för Konst, kommunikation och lärande och undervisar främst i litteraturvetenskap och vid olika litteraturkurser inom lärarutbildningarna. Hon är även verksam inom fristående kurser som Kreativt skrivande och Genus, litteratur och medier. Disputerade gjorde hon 2003 vid Uppsala universitet på en avhandling om Stina Aronsons författarskap där genusperspektivet var centralt. Alltjämt är genusperspektivet aktuellt i Graeskes forskning och hon arbetar nu med ett projekt om Fiktionernas funktion i gymnasieskolans läromedel. Hon har även skrivit artiklar om Eyvind Johnson och Birgitta Trotzig. Utöver detta har hon påbörjat ett ofinansierat projekt om Malmens makt. Bilder av gruvnäringen i litteraturen. Sedan 2014 har Graeske även ett ledningsuppdrag vid Avdelningen för Pedagogik språk och ämnesdidaktik.
Utbildning
Fil. Doc, 2003, litterturvetenskap, Uppsala universitet Fil. Lic. 1998, litteraturvetenskap, Uppsala universitet Fil. Kand 1993, Kulturvetarlinjen, Uppsala universitet
Forskningsintressen
Litteraturdidaktik, genus, läromedel, kvinnors skrivande, 1900-tal, moderskap, manlighet, etnicitet
Pågående forskning
Fiktionernas flerfaldighet. Om läromedel, läsarter och didaktisk design
Malmens makt. Bilder av gruvnäringen i litteraturen




