

Ewa-Charlotte Faarinen
Universitetsadjunkt
Luleå tekniska universitet
Luleå tekniska universitet
Pedagogik, språk och ämnesdidaktik
Verksamhetsstöd, Institutionen för hälsa, lärande och teknik
Jag är en kreativ och analytisk problemlösare med ett genuint intresse för digital undervisning. Jag har mångårig erfarenhet inom distansundervisning på universitetsnivå och stor vana att inspirera och stötta kollegor när det gäller pedagogiskt arbete med digitala verktyg. Intresseområde är digitalisering inom pedagogik, programmering för barn, datalogiskt tänkande och makerspace.
Publikationer
Artikel i tidskrift
An investigation of Swedish pre-service preschool teachers’ knowledge about the negative numbers (2020)
Journal of Early Childhood Education Research, Vol. 9, nr. 2, s. 420-436
Konferensbidrag
Multidisciplinary Development Process of a Story-based Mobile Augmented Reality Game for Learning Math (2019)
Ingår i: Proceedings on the 17th International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications, PROCEEDINGS, s. 372-377, IEEE, 2019
Konferensbidrag
Student teachers' definitions of the concept “teaching mathematics in preschool” (2019)
Ingår i: Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME11), s. 2277-2284, ERME, 2019, hal-02414896
Artikel i tidskrift
Swedish Fifth and Sixth Graders’ Motivational Values and the Use of ICT in Mathematics Education (2019)
Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, Vol. 15, nr. 12
Konferensbidrag
På spaning efter teknikmedvetenhet hos lärare (2018)
Paper presented at : Tekniken i skolan (TiS 2018), Luleå, Sverige, september 9, 2018