Joakim Leonardson
Doktorand
Forskningsämne: Pedagogik
Avdelning: Pedagogik, språk och ämnesdidaktik
Institutionen för hälsa, lärande och teknik
Om mig
Kort om mig
Bakgrund
Jag har en gymnasielärarexamen på masternivå inom området utbildning och är legitimerad lärare i företagsekonomi, humanistisk och samhälsvetenskaplig specialicering och riksrekryterande gymnasial spetsutbildning, ledarskap och organisation samt idrott och hälsa. Jag har även genomgått den statliga befattningsutbildningen inom rektorsprogrammet och har sammantaget en praktisk erfarenhet av arbete som både gymnasielärare, rektor och delägare av friskoleverksamhet.
Forskningsområde
Mitt forskningsämne är pedagogik och forskningområdet som ska mynna ut i en avhandling innefattar komponenter av lärares professionsutveckling, entreprenöriellt förhållningssätt, deltagande forskning samt en del av problemlösning inom matematik.
Intresseområden
De forskningsområden som speciellt intresserar mig är pedagogik, didaktik, lärande i olika former och generella förmågor som viktiga komponenter vid läranden på olika sätt. Det entreprenöriella lärandet är något som jag både har arbetat med och skrivit om. Ett angreppssätt till att bedriva forskning, och som speciellt intresserar mig, är den deltagande forskningen med en innehållslig ambition att få utvecklingsarbeten inom olika utbildningskontexter att bli bestående.
Bokpublikationer
Entreprenöriellt lärande i matematik – Vad, hur, varför?
Boken Entreprenöriellt lärande i matematik – Vad, hur, varför? är ett resultat av ett två-årigt forskningsprojekt (ELMA-projektet) som finansierades genom Familjen Kamprads stiftelse. I ELMA-projektet deltog både forskare och lärare och i boken är jag medförfattare tillsammans med andra medförfattare och lärare. Boken finns på förlaget Natur & kultur och går att beställa HÄR Länk till annan webbplats..
Uppdrag
Vetenskapens hus