Marie Nordlund
Marie Nordlund

Marie Nordlund

Universitetslektor
Luleå tekniska universitet
Pedagogik språk och Ämnesdidaktik
Institutionen för konst, kommunikation och lärande
Marie.Nordlund@ltu.se
0920-492546
A2207 Luleå

Marie Nordlund (fil.dr. engelsk lingvistik, 4-9-lärare i engelska, franska, historia, fil.mag. språkdidaktik) arbetar för närvarande som universitetslektor vid Luleå tekniska universitet, Institutionen för konst, kommunikation och lärande, där hon huvudsakligen undervisar i engelsk lingvistik och i ämnesdidaktik inom lärarutbildningen.

Hon disputerade 2008 med sin avhandling From physical to mental acquisition: a corpus-based study of verbs, som behandlar de engelska verben acquire, buy, gather, grasp, receive and seize. Verbanalysen är baserad på material hämtat från British National Corpus.

I sin nuvarande forskning använder sig Marie fortfarande av korpusdata, men fokus ligger nu främst på det språkdidaktiska området och huvudsakligen på ordinlärning. Det är i synnerhet ordförrådet och hur det presenteras i textböcker för yngre inlärare som Marie intresserar sig för. Efter att ha skapat av en sökbar korpus av texterna i läromedlen Good Stuff och New Champion för år 4–6 har hon utfört jämförande analyser av ordförrådet i textböckerna. Tillsammans med sin kollega Cathrine Norberg arbetar hon nu med ett liknande projekt kring ordförrådet i textböcker för elever i år 3–4.

Marie är medlem av Scandinavian Association for Language and Cognition, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, the Swedish Society for the Study of English (SWESSE) och Språklärarnas riksförbund. Hon har också tillhört det tidigare svenska teamet inom John Benjamins MetBib-organisation, Bibliography of Metaphor and Metonymy.

Relaterade dokument

Relaterade länkar

Publikationer

Artikel i tidskrift

A Corpus-based Study of Lexis in L2 English Textbooks (2018)

Norberg. C, Nordlund. M
Journal of Language Teaching and Research, Vol. 9, nr. 3, s. 463-473
Kapitel i bok, del av antologi

Improving learning outcomes in the Swedish school system (2018)

Kokkola. L, Öqvist. A, Gardelli. Å, Lindström. L, Nordlund. M
Ingår i: Addressing Societal Challenges
Artikel i tidskrift

EFL textbooks for young learners (2016)

A comparative analysis of vocabulary
Nordlund. M
Education Inquiry, Vol. 7, nr. 1, s. 47-68
Konferensbidrag

The relevance of lexi (2016)

A corpus-based study of L2 English textbooks
Norberg. C, Nordlund. M
Paper presented at : Child foreign language learning : Between theory and practice 28/04/2016 - 30/04/2016
Artikel i tidskrift

Vocabulary acquisition and the textbook (2016)

What opportunities are there for young learners?
Nordlund. M
ITL. Institut voor toegepaste linguistik, Vol. 166, nr. 2, s. 199-228
Konferensbidrag

Activity: She walk to school every morning (2015)

Hur svårt kan det vara att sätta ett s på verbet?
Nordlund. M
Paper presented at : Grammatikdagen 2015 : 20/03/2015 - 20/03/2015
Konferensbidrag

Activity: Word of the year (2015)

Vad orden berättar om världen
Nordlund. M
Paper presented at : Europeiska språkdagen 2015 : 25/09/2015 - 25/09/2015