

Timo Tossavainen
Professor tillika ämnesföreträdare
Luleå tekniska universitet
Luleå tekniska universitet
Pedagogik, språk och ämnesdidaktik
Institutionen för hälsa, lärande och teknik
Sedan augusti 2017 är jag professor och ämnesföreträdare i matematik och lärande vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande. År 2000 disputerade jag med en avhandling i matematik vid Jyväskylä universitet, Finland och år 2004 blev jag utsedd till docent i didaktisk matematik vid Tammerfors universitet, Finland.
Min forskning har rört sig inom både matematik och matematikdidaktik. Mina huvudsakliga forskningsintressen nuförtiden är hur studenter lär sig matematiska begrepp, sambandet mellan prestation och motivation i matematik, och vilken roll digitala verktyg kan spela i matematikundervisning.
Publikationer
Artikel i tidskrift
Cryptography based on algebraic perpendicularities (2023)
Mathematical Gazette, Vol. 107, nr. 568, s. 65-69
Artikel i tidskrift
Corrigendum to “On the dimension of an Abelian group” [Notes on Number Theory and Discrete Mathematics, 2021, Volume 27, Number 4, Pages 267—275] (2022)
Notes on Number Theory and Discrete Mathematics, Vol. 28, nr. 1, s. 20-20
Artikel, recension
Ei ihan minkä tahansa suvun kronikka – Neovius-Nevanlinnan suku on poikinut muun muassa matematiikan professoreita (2022)
Ingår i: Tieteessä tapahtuu
Artikel i tidskrift
Engineering Students’ Mathematical Self-Concept and its Dependence on Their Study Habits and Views about Mathematics (2022)
International journal of engineering education, Vol. 38, nr. 5A, s. 1354-1365