Ansökan
Utlysningen av utbytesplatser handläggs av International Office som också ansvarar för urvalet.
International Office gör enbart en uttagning av de sökande till avtalade studieplatser och rekommenderar/nominerar personen som utbytesstudent till mottagande universitet.
Hur går ansökningsprocessen till?
- Steg 1: Online-ansökan direkt till LTU (se nedan för aktuella deadlines)
- Steg 2: För studenter som är behöriga för utbytesstudier påbörjas sedan en urvalsprocess baserat på behörighetskrav, antal sökande, ev konkurrens på valda universitet etc.
- Steg 3: Om studenten är behörig, samt att plats finns på något universitet som valts i ansökan, nomineras studenten för utbytesstudier till ett av partneruniversiteten.
- Steg 4: Studenten och Internationella koordinatorn för valda utbytesstudier har ett möte om kommande utbytesstudier. Värduniversitetet kontaktar studenten direkt med information om hur deras ansökningsprocess går till. Studenten ansöker sedan direkt till värduniversitetet.
Beslut om antagning görs av partneruniversitetet. Beslutet går ej att överklaga.
Kontakta Internationella kontoret för information om de universitet som har restplatser våren 2023.
I ansökningsdatabasen ligger platser som inte längre är sökbara våren 2023.
Deadline för ansökan:
- 1 december 2022- platser utanför EU samt Storbritanien hösten 2023/ våren 2024.
-
1 februari 2023 - platser i Europa hösten 2023/ våren 2024
Observera att sista ansökningsdatum avser inskickande av en komplett online ansökan till International Office.