Studenternas uppdrag: Att utveckla en stad

Publicerad: 12 januari 2018

Ta fram en konkret idé för att utveckla Skellefteå!
Det uppdraget fick en grupp ekonomistudenter på Luleå tekniska universitet. Nu har de presenterat sina skarpa förslag, som omfattar allt från en ny app för lokaltrafiken till en eventkalender och lösningar för att minska socionombristen i kommunen.

– Syftet är att studenterna – som går tredje året på ekonomie kandidat-programmet – ska använda allt de hittills lärt sig för att ta fram affärsidéer och affärsplaner utifrån ett specifikt case, berättar Ida Lindh, kursansvarig lärare på den aktuella kursen, integrationskursen i företagsekonomi.

Uppdraget detta år var att komma med nya idéer för att utveckla Skellefteå, bland annat utifrån digitalisering.

Kursen började med att studenterna träffade medarbetare från Skellefteå kommun som gav dem en nulägesrapport om allt från Northvolts etablering till befolkningsstruktur, och även berättade om ortens framtida möjligheter och utmaningar.

Presenterade skarpa idéer

Studenterna har jobbat gruppvis med att ta fram affärsidéer, göra marknadsundersökningar och ta fram en affärsplan. De skarpa idéerna presenterades sedan inför en jury bestående av lärare på Luleå tekniska universitet och Martin Bröms, innovationsrådgivare på Almi.

Bland förslagen finns en medicinapp för bättre läkemedelsuppföljning och förenklad patientkontakt, en digital plattform för att systematiskt underlätta integrationen för nyanlända personer och en lokal utmanare till halländska lågprisvaruhuset Gekås.

– Det har varit intressant och svårt att på bara två månader ta fram en helt ny idé som ska funka i verkligheten. Det har gett oss möjligheter att hitta nya sätt att tänka och en insikt i hur det är att vara entreprenör, säger Jens Åsblom, som tillsammans med fem studiekamrater presenterade sitt förslag om ett lågprisvaruhus i Skellefteå för den ”Draknästet”-liknande juryn.

"Får använda allt de lärt sig"

Ida Lindh framhåller att integrationskursen i företagsekonomi är viktigt eftersom studenterna får använda sina kunskaper i ett skarpt läge.

– Tidigare undersökningar visar att många studenter i Sverige skulle kunna tänka sig starta företag, men saknar kunskap om hur man gör och vart man kan vända sig för hjälp. Med den här kursen får våra studenter med sig den kunskapen. Allt som de har lärt sig kan de använda om de vill starta företag, föreslå och driva förändring och nya projekt på en arbetsplats, eller för att förstå potentialen i andras affärsplaner. Det är oerhört värdefullt för färdiga civilekonomer, säger hon och tillägger:

– Studenterna har verkligen jobbat på och det är roligt att se att så många verkligen börjat tro på sina idéer. Jag tror och hoppas att ett par av studenterna jobbar vidare med sina idéer, nu eller efter avslutade studier.

Ida Lindh

Ida Lindh,

Organisation: Entreprenörskap och innovation

Taggar